Författare
AAbbott, Edwin A
Ahava, Selja
Ahlgren, Daniel
Andersson, Dan
Andersson, Oskar
Andreae, Johan Valentin
Angelou, Maya
Apollinaire, Guillaume
Armstrong, Louis
B
Baker, J A
Bakhåll Sound Archive
Bakhålls litterära ljud
Barnes, Djuna
Barnes, Julian
Baudelaire, Charles
Bédier, Joseph
Beesley, Lawrence
Benedictsson, Victoria
Blake, William
Blavatsky, Helena
Blomqvist, Hans
Bogart, Humphrey
BONUSPRESENTER
Bostonvärk
Boye, Karin
Brundin, Anna-Lena
C
Carver, Raymond
CD-SKIVOR
Chesterton, G K
Conrad, Joseph
Cravan, Arthur
Crumb, Robert
D
Dahlström, Sture
Dali, Salvador
de Saint-Exupéry, Antoine
de Staël, Germaine
Desai, Anita
Dick, Philip K
Dickens, Charles
Dogen, Eihei
Dostojevskij, Fjodor
Doyle, Arthur Conan
Dylan, Bob
E
Einstein, Albert
Eliot, T S
Epiktetos
F
Faithfull, Marianne
Falstaff, fakir
Fitzgerald, F Scott
Flaubert, Gustave
Fogelberg, Täppas
Fosse, Jon
Förevigade ljudögonblick
G
Gauguin, Paul
Gerhardsson, Joar
Ginsberg, Allen
Glas, Peter
Godig, Anna
Goethe
Gogh, Vincent van
Gogol, Nikolaj
Gorkij Maksim
Greengrass, Jessie
H
Heger, Wanda
Hemingway, Ernest
Herriman, George
Hesse, Hermann
Historiska spår
Hoffmann, E T A
Houdini, Harry
J
Ernst Jünger
Jarry, Alfred
Joseph, Michael
Joyce, James
K
Kafka, Franz
Kahlo, Frida
Karlsson, Fredrik
Kavanagh, Patrick
Keller, Helen
Kerouac, Jack
Kipling, Rudyard
Kleist, Heinrich von
Krohn, Leena
Krusenstjerna, Agnes von
Kupferberg, Tuli
KÄRNTRUPPEN
L
Lack, Dekius
Lafargue, Paul
Lasse-Maja
Le Fanu, Sheridan
LEGENDARY ARTISTS' BOOKS
Lennon, John
Lessing, Doris
Lin, Tao
LJUDBÖCKER
London, Jack
Lovecraft, H P
Lugn, Kristina
Lundius, Jan
LÖPARBÖCKER
M
McTell, Blind Willie
Meidal, Björn
Melville, Herman
Millet, Lydia
Molin, Lars
Molnar, Szilvia
Mueller, Cookie
N
Nordström, Ester Blenda
Norris, David
NYHETER
O
O'Connor, Flannery
Ono, Yoko
Orwell, George
P
Chaim Potok
Pascal, Blaise
Piaf, Edith
Poe, Edgar Allan
R
Rainer Maria Rilke
Reich, Peter
Restrepo, Laura
Reza, Yasmina
Rosencreutz, Christian
Rytisalo, Minna
S
Aleksandr Solzjenitsyn
Saint-Exupéry, Antoine de
Salinger, J D
Schwartz, Joseph
Shelley, Mary
Shelton, Gilbert
Simonsson, Per
Staël, Germaine de
Stein, Gertrude
Stevenson, Robert Louis
Stig, Oline
Stig-Matz, Teodor
Stjärnelius, Magnus
Stoker, Bram
Strindberg, August
Suber, Margareta
Söderberg, Hjalmar
Södergran, Edith
T
T-shirts
Tassin, Jacques
Taube, Evert
Tjechov, Anton
Tutuola, Amos
Tzara, Tristan
U,V,W
Valentin, Johann Andreae
van Gogh, Vincent
Vanderbeke, Birgit
Vlautin, Willy
Voltaire
von Krusenstjerna, Agnes
Warhol, Andy
Warner, Charles Dudley
Weiss, Ernst
Wells, H G
Werth, Léon
Westergren, Erik
Wilde, Oscar
Willie, James
Wilson, Peter Lamborn
Woolf, Virginia
Wägner, Elin
X,Y,Z
Lao Zi
Zhuang Zi
Anvisning att på 60 minuter bliva...
August Strindberg
Artnr: 1001
Pris 90.00 kr
ARTIKEL INFO
August Strindberg: Anvisning att på 60 minuter bliva konstkännare.
Det litterära geniet August Strindberg provade sina talanger också inom bildkonsten. "Jag är en djefla man, som kan göra många konster" som han beskrev sig själv. Tidvis sysslade han intensivt såväl med måleri som med konstkritik.
När han gav ut denna lilla träffsäkra pamflett – Anvisning att på 60 minuter bliva konstkännare – som skickligt förlöjligar den typiske konstkritikern och avslöjar honom som en humbug – året var 1877 – var han bara 28 år och hade ännu inte fått sitt publika genombrott med romanen Röda rummet (som kom 1879) – men han var redan väl bevandrad i bildkonstens värld.
Han hade målat i många år och skrivit konstkritik i Dagens Nyheter och andra tidningar, han hade besökt Paris och recenserat impressionisterna, han kände väl till tidens konstströmningar och hade hunnit skaffa sig gott om både vänner och fiender i konstkretsar – han stod med andra ord mitt uppe i det känsliga ämnet.
Strindbergs egna tavlor är kraftfulla i uttrycket. Särskilt på 1890-talet målar han expressiva naturscenerier, det kan vara stormiga ovädersnätter med vågor som piskar över klippor, det är naturtroget och på samma gång omtolkat-abstrakt-egen-sinnigt, det är naturromantiskt och på samma gång modernt och fritt. Så Strindbergs eget engagemang i bildkonsten var tveklöst både stort och djupt, men som alltid med Strindberg finns det mycken ilska med i spelet, fräna angrepp på personliga fiender och stora mått av bitterhet.
Den lilla boken är både klok och underhållande, den levererar en rad elaka sanningar om bildkonstens förhärskande svammelprat och tankegångarna känns lika aktuella idag som för 125 år sedan.
Konstkännarna, förklarar Strindberg, känner man lätt igen när man är på en utställning. Det är de där som beter sig besynnerligt, som än står tätt inpå en tavla och betraktar ett mörkt hörn där andra inte kan upptäcka någonting, än springer baklänges och skådar genom den halvslutna handen såsom genom en kikare. De kan falla i förtjusning över en liten obetydlig tavla men rycka på axlarna åt en stor duk och le försmädligt. När två sådana personer möts blir resultatet nästan hemskt, de springer från den ena salen till den andra, lutar sina huvuden tillsammans och gestikulerar ivrigt. Andra besökare uppfattar med vördnad lösryckta ord som luftperspektiv, krapplack osv.
Men man behöver i själva verket inte känna sig underlägsen. Strindberg förklarar med en ledig gest att vem som helst lätt kan bli konstkännare och att det går att ordna på 60 minuter, det är bara att läsa igenom denna lilla skrift.
För det första behöver en konstkännare inte alls ha någon känsla för konst, det handlar bara om att rätt kunna svänga sig med konstkritikens termer. Strindberg går igenom de viktigaste termerna ord för ord. Han förklarar t ex hur man ska och inte ska använda ord som "bländande", "beundransvärd", "berusande", "storartad".
"Ordet 'besynnerligt' uttalas mycket långsamt med armarna i kors och ögonbrynen sammandragna, med en djup begrundande min."
Viktigt är att använda dubbeltydiga omdömen, så att man alltid har ryggen fri: "Koloriten är fin, men likväl något svag i enskilda partier".
"Klärobskyr är ett gott ord som aldrig förfelar att göra intryck."
"Korrekt" är ett ganska användbart ord för svagt beröm.
"Talang – sedan man klandrat alla enskildheterna i en bild, tillerkänner man målaren talang."
"Perspektiv" är ett svåranvänt ord. Den egentliga betydelsen är geometrisk och den begriper inte ens målaren, ännu mindre konstkännaren, därför ska stor försiktighet iakttas när man använder det ordet.
När boken trycktes första gången 1877 utgavs den anonymt. Om ursprunget angavs att det var en "översättning". Det råder dock ingen tvekan om att Strindberg är upphovsmannen. På 1940-talet utgavs den på nytt av bl a Sällskapet Bokvännerna, 1966 av Gunnar Johanson-Thor i Tore Håkanssons bok Strindberg och konsten och häromåret kom en pocketvariant från FIB/Kulturfront. Bakhålls utgåva är i högklassigt utförande, trådhäftad och tryckt på kvalitetspapper, en till både innehåll och form utsökt liten bok.
August Strindbergs Anvisning att på 60 minuter bliva konstkännare. Liten tunn trådhäftad bok, 47 sidor. ISBN 91-7742-183-3. * SLUTSÅLD *
RELATERADE ARTIKLAR