Bakhåll

Författare

A
   Abbott, Edwin A
   Ahava, Selja
   Ahlgren, Daniel
   Andersson, Dan
   Andersson, Oskar
   Andreae, Johan Valentin
   Angelou, Maya
   Apollinaire, Guillaume
   Armstrong, Louis
B
   Baker, J A
   Bakhåll Sound Archive
   Bakhålls litterära ljud
   Barnes, Djuna
   Barnes, Julian
   Baudelaire, Charles
   Bédier, Joseph
   Beesley, Lawrence
   Benedictsson, Victoria
   Blake, William
   Blavatsky, Helena
   Blomqvist, Hans
   Bogart, Humphrey
   BONUSPRESENTER
   Bostonvärk
   Boye, Karin
   Brundin, Anna-Lena
C
   Carver, Raymond
   CD-SKIVOR
   Chesterton, G K
   Conrad, Joseph
   Cravan, Arthur
   Crumb, Robert
D
   Dahlström, Sture
   Dali, Salvador
   de Saint-Exupéry, Antoine
   de Staël, Germaine
   Desai, Anita
   Dick, Philip K
   Dickens, Charles
   Dostojevskij, Fjodor
   Doyle, Arthur Conan
   Dylan, Bob
E
   Einstein, Albert
   Eliot, T S
   Epiktetos
F
   Faithfull, Marianne
   Falstaff, fakir
   Fitzgerald, F Scott
   Flaubert, Gustave
   Fogelberg, Täppas
   Fosse, Jon
   Förevigade ljudögonblick
G
   Gauguin, Paul
   Gerhardsson, Joar
   Ginsberg, Allen
   Glas, Peter
   Godig, Anna
   Goethe
   Gogh, Vincent van
   Gogol, Nikolaj
   Gorkij Maksim
   Greengrass, Jessie
H
   Heger, Wanda
   Hemingway, Ernest
   Herriman, George
   Hesse, Hermann
   Historiska spår
   Hoffmann, E T A
   Houdini, Harry
J
   Ernst Jünger
   Jarry, Alfred
   Joseph, Michael
   Joyce, James
K
   Kafka, Franz
   Kahlo, Frida
   Karlsson, Fredrik
   Kavanagh, Patrick
   Keller, Helen
   Kerouac, Jack
   Kipling, Rudyard
   Kleist, Heinrich von
   Krohn, Leena
   Krusenstjerna, Agnes von
   Kupferberg, Tuli
   KÄRNTRUPPEN
L
   Lack, Dekius
   Lafargue, Paul
   Lasse-Maja
   Le Fanu, Sheridan
   LEGENDARY ARTISTS' BOOKS
   Lennon, John
   Lessing, Doris
   Lin, Tao
   LJUDBÖCKER
   London, Jack
   Lovecraft, H P
   Lugn, Kristina
   Lundius, Jan
   LÖPARBÖCKER
M
   McTell, Blind Willie
   Meidal, Björn
   Millet, Lydia
   Molin, Lars
   Molnar, Szilvia
   Mueller, Cookie
N
   Nordström, Ester Blenda
   Norris, David
   NYHETER
O
   O'Connor, Flannery
   Ono, Yoko
   Orwell, George
P
   Chaim Potok
   Pascal, Blaise
   Piaf, Edith
   Poe, Edgar Allan
R
   Rainer Maria Rilke
   Restrepo, Laura
   Reza, Yasmina
   Rosencreutz, Christian
   Rytisalo, Minna
S
   Aleksandr Solzjenitsyn
   Saint-Exupéry, Antoine de
   Salinger, J D
   Schwartz, Joseph
   Shelley, Mary
   Shelton, Gilbert
   Simonsson, Per
   Staël, Germaine de
   Stein, Gertrude
   Stevenson, Robert Louis
   Stig, Oline
   Stig-Matz, Teodor
   Stjärnelius, Magnus
   Stoker, Bram
   Strindberg, August
   Suber, Margareta
   Söderberg, Hjalmar
   Södergran, Edith
T
   T-shirts
   Tassin, Jacques
   Taube, Evert
   Tjechov, Anton
   Tutuola, Amos
   Tzara, Tristan
U,V,W
   Valentin, Johann Andreae
   van Gogh, Vincent
   Vanderbeke, Birgit
   Vlautin, Willy
   Voltaire
   von Krusenstjerna, Agnes
   Warhol, Andy
   Warner, Charles Dudley
   Weiss, Ernst
   Wells, H G
   Werth, Léon
   Westergren, Erik
   Willie, James
   Wilson, Peter Lamborn
   Winterson, Jeanette
   Woolf, Virginia
   Wägner, Elin
X,Y,Z
   Lao Zi
   Zhuang Zi

OFTA EFTERFRÅGADE

Satchmo - Mitt liv i New Orleans

Satchmo - Mitt liv i New Orleans

Louis Armstrong

Artnr: 1214

Pris 195.00 kr

ARTIKEL INFO

Louis Armstrongs självbiografiska bok Satchmo – Mitt liv i New Orleans. För översättningen svarar Görgen Antonsson, för efterordet Gösta Hägglöf.
     Det här är Louis Armstrongs egen öppenhjärtiga berättelse om den första delen av sitt liv, den tuffa tiden i New Orleans fattigkvarter fram till genombrottet som jazzmusiker.
     Han växte upp med sin syster och sin periodvis prostituerade mor, fadern såg han sällan till. Fattigdomen var bister men uppfinningsrikedomen för att klara sig desto större. Böngryta var basrätten. Fiskhuvuden gick att köpa billigt och koka till näringsrik buljong. Att förfina överlevnadsknepen var A och O i vardagen.
     När han var 13 begick han misstaget att skjuta med revolver under nyårsfirandet. Det var inte ovanligt att man gjorde så, precis som man avfyrade raketer och smällare. Han hade hittat sin styvfars revolver i en koffert därhemma och tog med sig den ut på stan. I sitt oförstånd smällde han av sex skott i luften och greps strax av polis. Han dömdes till vistelse på uppfostringsanstalten Hemmet för vanartiga färgade pojkar. Där hamnade han i anstaltsorkestern och fick lära sig att spela kornett – det var så hans bana som musiker inleddes.
     Man kan spekulera över vad som hade hänt om den unge Louis Armstrong INTE hade överilat sig den där gången, och INTE skjutit de där obetänksamma skotten i luften – då hade jazzmusiken troligen gått miste om sin störste stilbildare.
     Boken är författad av Armstrong själv, utan hjälp av spökskrivare, vilket bara det är en ovanlighet i genren jazzmusikers självbiografier. Faktum är att Armstrong var en driven skribent på sitt eget originella vis. Han brukade ta med sig sin skrivmaskin på turnéerna och skrev flitigt i logerna och på hotellrummen, huvudsakligen brev. Hans sätt att skriva liknar ett muntligt ledigt berättande med många utrop och känslouttryck, en rask effektiv lättläst prosa, ett okonstlat rakt-upp-och-ner-skildrande av hur det verkligen var och vad som egentligen hände.
     Görgen Antonsson är förutom rutinerad översättare också jazz- och bluesexpert och har en sakkunskap som kommer väl till pass för att kunna hantera detaljerna i Armstrongs redogörelse korrekt.
     Efterordsförfattaren Gösta Hägglöf är expert på just Louis Armstrong. Han kände Armstrong personligen och brev- växlade med honom. Det är också Hägglöf som har valt ut Armstronginspelningarna på den medföljande välmatade CDn.
     I urvalet ingår en lång rad av Armstrongs mest kända och epokbildande nummer, och dessutom många mindre allmänt kända stycken som även de tillhör hans oräkneliga genidrag. Här finns t ex Heebie Jeebies från 1926, som anses vara historiens första scatinspelning, dvs sång med påhittade ord. Armstrong lär ha tappat textbladet och fortsatte att sjunga det han mindes av texten utfyllt med scat. Oavsett om det är sant eller inte är det en legendarisk inspelning. Swing That Music och Some Day är två exempel på låtar som Armstrong skrev själv. Här finns förstås också den mest kända jazzlåten av alla, When The Saints Go Marchin' In. Och här finns även flera så kallade örhängen, t ex On The Sunny Side Of The Street, Aint Misbehavin' och When You're Smiling. Och mycket mycket mer. Allt på skivan är både bra och historiskt intressant. Kavalkaden avslutas med When It's Sleepy Time Down South – det var ofta Armstrongs signaturmelodi på konserterna. Andra exempel på gyllene spår från skivan är Just A Gigolo, Potato Head Blues, Thanks A Million, In The Shade Of The Old Apple Tree, Cain and Abel, Blueberry Hill, Bye and Bye och A Kiss To Build A Dream On. Urval och ljudrestaurering har gjorts av Gösta Hägglöf på Ambassador Records / Classic Jazz Productions, här på licens till Bakhåll. Sammanlagt innehåller CDn 25 låtar. Total speltid är 72 minuter.
     Boken ingår i Bakhålls serie Legendary Artists' Books, en svit böcker som skrivits egenhändigt av legendariska musiker och bildkonstnärer. De tidigare böckerna i serien är författade av John Lennon, Leonard Cohen, Boris Vian, Bob Dylan, Yoko Ono, Billie Holiday, Chet Baker, Andy Warhol.

Louis Armstrong: Satchmo – Mitt liv i New Orleans. Översättning Görgen Antonsson. Efterord Gösta Hägglöf. Flikomslag, högkvalitetspapper, sydda ark, 192 sidor. Med bonus-CD. ISBN 978-91-7742-273-0.

RELATERADE ARTIKLAR

Dansat med lyckan
Dansat med lyckan
Edith Piaf

195.00 kr

Du är mitt begär (cd)
Du är mitt begär (cd)
Anna-Lena Brundin

105.00 kr