Författare
AAbbott, Edwin A
Ahava, Selja
Ahlgren, Daniel
Andersson, Dan
Andersson, Oskar
Andreae, Johan Valentin
Angelou, Maya
Apollinaire, Guillaume
Armstrong, Louis
B
Baker, J A
Bakhåll Sound Archive
Bakhålls litterära ljud
Barnes, Djuna
Barnes, Julian
Baudelaire, Charles
Bédier, Joseph
Beesley, Lawrence
Benedictsson, Victoria
Blake, William
Blavatsky, Helena
Blomqvist, Hans
Bogart, Humphrey
BONUSPRESENTER
Bostonvärk
Boye, Karin
Brundin, Anna-Lena
C
Carver, Raymond
CD-SKIVOR
Chesterton, G K
Conrad, Joseph
Cravan, Arthur
Crumb, Robert
D
Dahlström, Sture
Dali, Salvador
de Saint-Exupéry, Antoine
de Staël, Germaine
Desai, Anita
Dick, Philip K
Dickens, Charles
Dogen, Eihei
Dostojevskij, Fjodor
Doyle, Arthur Conan
Dylan, Bob
E
Einstein, Albert
Eliot, T S
Epiktetos
F
Faithfull, Marianne
Falstaff, fakir
Fitzgerald, F Scott
Flaubert, Gustave
Fogelberg, Täppas
Fosse, Jon
Förevigade ljudögonblick
G
Gauguin, Paul
Gerhardsson, Joar
Ginsberg, Allen
Glas, Peter
Godig, Anna
Goethe
Gogh, Vincent van
Gogol, Nikolaj
Gorkij Maksim
Greengrass, Jessie
H
Heger, Wanda
Hemingway, Ernest
Herriman, George
Hesse, Hermann
Historiska spår
Hoffmann, E T A
Houdini, Harry
J
Ernst Jünger
Jarry, Alfred
Joseph, Michael
Joyce, James
K
Kafka, Franz
Kahlo, Frida
Karlsson, Fredrik
Kavanagh, Patrick
Keller, Helen
Kerouac, Jack
Kipling, Rudyard
Kleist, Heinrich von
Krohn, Leena
Krusenstjerna, Agnes von
Kupferberg, Tuli
KÄRNTRUPPEN
L
Lack, Dekius
Lafargue, Paul
Lasse-Maja
Le Fanu, Sheridan
LEGENDARY ARTISTS' BOOKS
Lennon, John
Lessing, Doris
Lin, Tao
LJUDBÖCKER
London, Jack
Lovecraft, H P
Lugn, Kristina
Lundius, Jan
LÖPARBÖCKER
M
McTell, Blind Willie
Meidal, Björn
Melville, Herman
Millet, Lydia
Molin, Lars
Molnar, Szilvia
Mueller, Cookie
N
Nordström, Ester Blenda
Norris, David
NYHETER
O
O'Connor, Flannery
Ono, Yoko
Orwell, George
P
Chaim Potok
Pascal, Blaise
Piaf, Edith
Poe, Edgar Allan
R
Rainer Maria Rilke
Reich, Peter
Restrepo, Laura
Reza, Yasmina
Rosencreutz, Christian
Rytisalo, Minna
S
Aleksandr Solzjenitsyn
Saint-Exupéry, Antoine de
Salinger, J D
Schwartz, Joseph
Shelley, Mary
Shelton, Gilbert
Simonsson, Per
Staël, Germaine de
Stein, Gertrude
Stevenson, Robert Louis
Stig, Oline
Stig-Matz, Teodor
Stjärnelius, Magnus
Stoker, Bram
Strindberg, August
Suber, Margareta
Söderberg, Hjalmar
Södergran, Edith
T
T-shirts
Tassin, Jacques
Taube, Evert
Tjechov, Anton
Tutuola, Amos
Tzara, Tristan
U,V,W
Valentin, Johann Andreae
van Gogh, Vincent
Vanderbeke, Birgit
Vlautin, Willy
Voltaire
von Krusenstjerna, Agnes
Warhol, Andy
Warner, Charles Dudley
Weiss, Ernst
Wells, H G
Werth, Léon
Westergren, Erik
Wilde, Oscar
Willie, James
Wilson, Peter Lamborn
Woolf, Virginia
Wägner, Elin
X,Y,Z
Lao Zi
Zhuang Zi
Knulp
Hermann Hesse
Artnr: 1236
Pris 160.00 kr
ARTIKEL INFO
Hermann Hesses kortroman Knulp i nyöversättning av Erik Ågren. Knulp är sinnebilden för den coole vagabonden, gentlemannaluffaren som tar stunden som den kommer och inte oroar sig för imorron. Hans tvära kliv åt sidan, bort från ruljangsen, är ett högst medvetet beslut.
Hermann Hesse (1877–1962, nobelpristagare 1946) är kanske mest känd för romanerna Stäppvargen och Siddhartha. Bakhåll har tidigare gett ut hans roman Demian, som vi nu följer upp med hans underbara mångbottnade underdog-outsider-berättelse Knulp. Boken är bara dryga 100 sidor, men vilka sidor!
Knulp är en kringluffande vagabond, en frihetsälskande vandrare, och han lyckas ganska bra med sin finmejslade levnadskonst – åren går och hans livsstil består. Han tas emot som en glädjespridare var han än kommer, i varje by har han en vän han kan övernatta hos, lika gärna som han kan sova under bar himmel.
Officiellt är han gesäll och har gesällbok i innerfickan som kan visas upp för ordningsmakten. Men sanningen är att han avskyr allt tvång och allt ordnat arbete, hans mästerskap i den svåra konsten att leva består i att ständigt vandra vidare.
I Knulp har Hesse skapat en märklig figur som troligen innerst inne på något vis kan tilltala många – bara man vågar erkänna det. För visst är det i det närmaste tabu att bete sig som Knulp? Särskilt i vår tid – vägra delta, alltid ställa sig vid sidan om, helt lugnt strunta i allt som händer, strunta i vad alla andra påstår är viktigt.
Knulp är absolut ingen lodis, han är inte alls försupen, inte på något vis utslagen eller förstörd, han behöver aldrig stå i dammet på landsvägen och tigga, men han är obekymrad och oansvarig och konsekvent arbetsskygg. Han vägrar helt enkelt att växa upp och bli en vanlig knegande knogande medborgare som de flesta andra.
Knulp är hemlös. Men ändå inte. Han har bakvänt nog definierat hela tillvaron som sitt hem. Det småaktiga ägandet av pengar, ting, bostad får honom bara att rycka på axlarna. Allt det där är ytligt och oviktigt. Livet har andra mycket mer betydelsefulla sidor.
Är han asocial? Nej, egentligen inte. För han passar på ett underligt sätt ändå in i gemenskapen. Han är konstigt nog väldigt omtyckt. Trots att han gör allting "fel". Han är omtyckt till och med av strävsamma hantverkare och idoga bönder som arbetar hårt i sitt anletes svett. De gör gärna en paus i sitt slit för att prata en stund med Knulp. Knulp utstrålar hopp och frihet, befrielse, han utstrålar oförstört oförfalskat liv.
Och oräkneliga är de kvinnor som genast släpper vad de har för händer och sträcker på sig och rättar till håret och brister ut i ett välkomnande leende när de ser Knulp komma vandrande.
Mer av handlingen ska inte berättas här, för boken blir strax riktigt spännande och vi vill inte föregripa vad som händer i denna synnerligen annorlunda berättelse.
I likhet med i stort sett alla Hermann Hesses böcker handlar även Knulp om Hesse själv, i något avseende, om en sida av Hesse, kanske den han skulle ha blivit om han låtit sitt konstnärsjag ta över helt och låtit sitt lydiga ansvarskännande medborgarjag skopas ut ordentligt. Det är som med Harry Haller i Stäppvargen och Josef Knecht i Glaspärlespelet och Emil Sinclair i Demian, och ja, det är som med i stort sett alla Hermann Hesses romanfigurer: de är uppfinningsrika originella personligheter som försöker skapa sina alldeles egna metoder i livet, upptäcka sina egna vägar, hitta fram till en självständig vinkel på livsbilden.
Vad passar just mig? Hur ska jag leva för att känna igen mig själv, för att känna mig som den jag verkligen är och inte missuppfatta mig själv bara för att jag försöker vara någon annan, någon som jag egentligen inte är.
Boken tillhör den tidiga, mest innerliga delen av Hermann Hesses författarskap. Hesse fick sitt omedelbara publika genombrott med sin debutroman, Peter Camenzind, den utkom 1904 när han var 27 år och framgången medförde att han från denna dag och livet ut kunde försörja sig på sina böcker. Knulp tillhörde de texter han arbetade på i omgångar, från 1907 och framåt, tills den kom i tryck 1915. Även den blev en försäljningssuccé. I en rotlös tid med första världskrigets nedbrytande vansinne som inramning presenterade denna lilla bok lågmälda eviga frågor om vad som är frihetens kärna, om vad det innebär att försöka vara sig själv och inte sträva efter att bara bli en kopia av andra.
Hermann Hesse: Knulp. Översättning och efterord Erik Ågren. ISBN 978-91-7742-293-8. Klotband, sydda ark, högkvalitativt bokpapper, 128 sidor.
* SLUTSÅLD *
RELATERADE ARTIKLAR