Bakhåll

Författare

A
   Abbott, Edwin A
   Ahava, Selja
   Ahlgren, Daniel
   Andersson, Dan
   Andersson, Oskar
   Andreae, Johan Valentin
   Angelou, Maya
   Apollinaire, Guillaume
   Armstrong, Louis
B
   Baker, J A
   Bakhåll Sound Archive
   Bakhålls litterära ljud
   Barnes, Djuna
   Barnes, Julian
   Baudelaire, Charles
   Bédier, Joseph
   Beesley, Lawrence
   Benedictsson, Victoria
   Blake, William
   Blavatsky, Helena
   Blomqvist, Hans
   Bogart, Humphrey
   BONUSPRESENTER
   Bostonvärk
   Boye, Karin
   Brundin, Anna-Lena
C
   Carver, Raymond
   CD-SKIVOR
   Chesterton, G K
   Conrad, Joseph
   Cravan, Arthur
   Crumb, Robert
D
   Dahlström, Sture
   Dali, Salvador
   de Saint-Exupéry, Antoine
   de Staël, Germaine
   Desai, Anita
   Dick, Philip K
   Dickens, Charles
   Dogen, Eihei
   Dostojevskij, Fjodor
   Doyle, Arthur Conan
   Dylan, Bob
E
   Einstein, Albert
   Eliot, T S
   Epiktetos
F
   Faithfull, Marianne
   Falstaff, fakir
   Fitzgerald, F Scott
   Flaubert, Gustave
   Fogelberg, Täppas
   Fosse, Jon
   Förevigade ljudögonblick
G
   Gauguin, Paul
   Gerhardsson, Joar
   Ginsberg, Allen
   Glas, Peter
   Godig, Anna
   Goethe
   Gogh, Vincent van
   Gogol, Nikolaj
   Gorkij Maksim
   Greengrass, Jessie
H
   Heger, Wanda
   Hemingway, Ernest
   Herriman, George
   Hesse, Hermann
   Historiska spår
   Hoffmann, E T A
   Houdini, Harry
J
   Ernst Jünger
   Jarry, Alfred
   Joseph, Michael
   Joyce, James
K
   Kafka, Franz
   Kahlo, Frida
   Karlsson, Fredrik
   Kavanagh, Patrick
   Keller, Helen
   Kerouac, Jack
   Kipling, Rudyard
   Kleist, Heinrich von
   Krohn, Leena
   Krusenstjerna, Agnes von
   Kupferberg, Tuli
   KÄRNTRUPPEN
L
   Lack, Dekius
   Lafargue, Paul
   Lasse-Maja
   Le Fanu, Sheridan
   LEGENDARY ARTISTS' BOOKS
   Lennon, John
   Lessing, Doris
   Lin, Tao
   LJUDBÖCKER
   London, Jack
   Lovecraft, H P
   Lugn, Kristina
   Lundius, Jan
   LÖPARBÖCKER
M
   McTell, Blind Willie
   Meidal, Björn
   Melville, Herman
   Millet, Lydia
   Molin, Lars
   Molnar, Szilvia
   Mueller, Cookie
N
   Nordström, Ester Blenda
   Norris, David
   NYHETER
O
   O'Connor, Flannery
   Ono, Yoko
   Orwell, George
P
   Chaim Potok
   Pascal, Blaise
   Piaf, Edith
   Poe, Edgar Allan
R
   Rainer Maria Rilke
   Reich, Peter
   Restrepo, Laura
   Reza, Yasmina
   Rosencreutz, Christian
   Rytisalo, Minna
S
   Aleksandr Solzjenitsyn
   Saint-Exupéry, Antoine de
   Salinger, J D
   Schwartz, Joseph
   Shelley, Mary
   Shelton, Gilbert
   Simonsson, Per
   Staël, Germaine de
   Stein, Gertrude
   Stevenson, Robert Louis
   Stig, Oline
   Stig-Matz, Teodor
   Stjärnelius, Magnus
   Stoker, Bram
   Strindberg, August
   Suber, Margareta
   Söderberg, Hjalmar
   Södergran, Edith
T
   T-shirts
   Tassin, Jacques
   Taube, Evert
   Tjechov, Anton
   Tutuola, Amos
   Tzara, Tristan
U,V,W
   Valentin, Johann Andreae
   van Gogh, Vincent
   Vanderbeke, Birgit
   Vlautin, Willy
   Voltaire
   von Krusenstjerna, Agnes
   Warhol, Andy
   Warner, Charles Dudley
   Weiss, Ernst
   Wells, H G
   Werth, Léon
   Westergren, Erik
   Wilde, Oscar
   Willie, James
   Wilson, Peter Lamborn
   Woolf, Virginia
   Wägner, Elin
X,Y,Z
   Lao Zi
   Zhuang Zi

OFTA EFTERFRÅGADE

Gay Life in Dikanka (cd)

Gay Life in Dikanka (cd)

Robert Crumb

Artnr: 1220

Pris 135.00 kr

ARTIKEL INFO

En cd med titeln Gay Life in Dikanka – Robert Crumb's Old Time Favorites.
    Det var under arbetet med Bakhållutgåvan av Crumbs tecknade seriebok om Kafka som vi fick kontakt med den store serietecknaren och imponerades av hans gigantiska samling 78-varvsskivor och hans heta engagemang för gamla inspelningar. Vi föreslog honom att välja fritt ur samlingen, riktiga juvelspår, och sammanställa en cd som han dessutom skulle illustrera med teckningar – och här är resultatet.
    Robert är Crumb är ett av de absoluta huvudnamnen bland världens serieteckare. Han förknippas i första hand med undergroundscenen i USA på 60-talet. Serietidningen ZAP Comics, som var den första undergroundserietidningen i sitt slag var hans verk. Han ritade figuren Fritz The Cat, om en hippiekatt, som (utan hans medverkan, hans dåvarande fru sålde figuren till filmindustrin) blev biofilm i regi av Ralph Bakshi. Han gjorde många legendariska skivomslag, bl a till Janis Joplin (som en väntjänst till henne, han gillade inte hennes musik, Crumb har alltid avskytt rockmusik). Han har tecknat otaliga serier i otaliga utgivningsformer, i udda publikationer, i undergroundmagasin, i album. Även hans otaliga skissböcker som består av sida upp och ner med genialt klotter, är utgivna som album.
    Crumb är mycket udda och originell i hela sin personlighet. Han som är en ikon för hippietiden har aldrig själv klätt sig som hippie, utan alltid i kostym, alltid sett ut som en strikt tjänsteman. Han har levt mitt i rockkulturen men har aldrig gillat rockmusik. Hans stil som tecknare är oförliknelig och självuppfunnen, hans manér, hans sätt att uttrycka sig med de många myllrande stänkande fräsande tuschstrecken som innehåller så mycken spänning, laddning, svett, vilja är oefterhärmligt. Och lika hett har han levt för sina utvalda ljud, dessa riktigt tidiga musikinspelningar.
    Nästan alla spår på vår skiva är från åren runt 1930. Det var innan inspelningstekniken hade blivit elektronisk, den var helt mekanisk. Man samlade musiker och sångare i studion framför en tratt. Stycket framfördes live och i sin helhet utan möjligheter till redigerande klipp. Ljudet fångades upp av tratten och leddes ner mot en nål som graverade in ljudets vibrationer i en matrisskiva och från denna gjorde man avgjutningar som blev pressverktyg för framställning av skivupplagan. Här, menar Crumb, finns en direkthet och närvaro som är rena motsatsen till dagens musikprodukter. Här finns oförfalskad äkta spontan musikalitet, äkta spelglädje. Men dagens skivproduktion är bara business, bara tillrättalagd beräknande kommers.
    Tidigt började Crumb samla 78-varvsskivor. Hans kompisar var hippies och rockartister och allt möjligt inom rockkulturen, själv gick han i loppisbodar och rotade i lådor efter gamla skivor som andra fnyste åt. Det gör han fortfarande. När han kom till Göteborg 1997 för att hastigt medverka på bokmässan var det egentligen 78-varvsskivbutiken Pennies from Heaven som lockade. Hans samling av kräset utvalda 78-varvare består idag av över 4000 skivor, i sina ursprungliga brungrå pappkonvolut, uppställda i hyllor i perfekt ordning.
    Helst lyssnar Crumb på sina skivor genom att spela dem med en 60-talsskivspelare. Äldre skivspelare sliter för hårt på skivorna. I princip är han motståndare till cd-mediet – men för ett projekt som detta, att tack vare cd-mediet kunna sprida budskapet, sprida musiken till många nya öron accepterar han cdn.
    Ljudet måste överföras från 78-varvsmediet till cd-mediet med omsorg, känsla, skicklighet! Bakhåll har genom åren sysslat rätt mycket med problemet, så vi vet hur viktigt och svårt det är. För detta projekt lotsade Crumb oss själv till rätt lösning – en liten studio i Paris som har världsrenommé för sin 78-varvsöverföring – och vilket ljud det har blivit! Vilken dynamik, vilken resonans! Det finns många underliga aspekter på 78-varvsskivor. Hastigheten är hög och ett varv på en så stor skiva är en lång sträcka, därför finns det mycket information i spåren, men skivexemplaret får inte vara alltför slitet och det gäller att kunna plocka upp informationen på rätt sätt. Studion i Paris har möjlighet att prova många olika nålar som spelar av spåret olika djupt för att hitta nivåer som aldrig tidigare vidrörts. Detta och tusen andra knep ligger bakom deras fenomenala resultat.
    Skivan innehåller 24 spår, det är vitt skilda genrer från alla möjliga håll i världen, sammanhållna enbart av att det ärCrumbs personliga favoriter. Det är folkmusik, gatumusik, jazz, kabaretmusik, blandformer, visor, genrer man aldrig hört. Här finns musik från USA, Kanada, Irland, Frankrike, Grekland, Ryssland, Ukraina, Armenien, Madagaskar, här finns ett par spår med svenskt ursprung – t ex Hjalmar Peterson's Hobo Orchestra som var en svensk grupp som turnerade i svenskbygder i USA i trettio år, och som Crumb valt att teckna på skivans omslag. Skivan skänker en musikalisk odyssé av märkligaste slag, en tidsresa, en guidad tur med en passionerad expert som guide, det är en mastig musikfest och en mäktig ljudupplevelse.
    Till cdn har Crumb utformat en särskild pappförpackning, med flervik, mycket exklusivt, illustrerad med teckningar i färg, all informationstext om musiken handtextad av Crumb.