Bakhåll

Författare

A
   Abbott, Edwin A
   Ahava, Selja
   Ahlgren, Daniel
   Andersson, Dan
   Andersson, Oskar
   Andreae, Johan Valentin
   Angelou, Maya
   Apollinaire, Guillaume
   Armstrong, Louis
B
   Baker, J A
   Bakhåll Sound Archive
   Bakhålls litterära ljud
   Barnes, Djuna
   Barnes, Julian
   Baudelaire, Charles
   Bédier, Joseph
   Beesley, Lawrence
   Benedictsson, Victoria
   Blake, William
   Blavatsky, Helena
   Blomqvist, Hans
   Bogart, Humphrey
   BONUSPRESENTER
   Bostonvärk
   Boye, Karin
   Brundin, Anna-Lena
C
   Carver, Raymond
   CD-SKIVOR
   Chesterton, G K
   Conrad, Joseph
   Cravan, Arthur
   Crumb, Robert
D
   Dahlström, Sture
   Dali, Salvador
   de Saint-Exupéry, Antoine
   de Staël, Germaine
   Desai, Anita
   Dick, Philip K
   Dickens, Charles
   Dostojevskij, Fjodor
   Doyle, Arthur Conan
   Dylan, Bob
E
   Einstein, Albert
   Eliot, T S
   Epiktetos
F
   Faithfull, Marianne
   Falstaff, fakir
   Fitzgerald, F Scott
   Flaubert, Gustave
   Fogelberg, Täppas
   Fosse, Jon
   Förevigade ljudögonblick
G
   Gauguin, Paul
   Gerhardsson, Joar
   Ginsberg, Allen
   Glas, Peter
   Godig, Anna
   Goethe
   Gogh, Vincent van
   Gogol, Nikolaj
   Gorkij Maksim
   Greengrass, Jessie
H
   Heger, Wanda
   Hemingway, Ernest
   Herriman, George
   Hesse, Hermann
   Historiska spår
   Hoffmann, E T A
   Houdini, Harry
J
   Ernst Jünger
   Jarry, Alfred
   Joseph, Michael
   Joyce, James
K
   Kafka, Franz
   Kahlo, Frida
   Karlsson, Fredrik
   Kavanagh, Patrick
   Keller, Helen
   Kerouac, Jack
   Kipling, Rudyard
   Kleist, Heinrich von
   Krohn, Leena
   Krusenstjerna, Agnes von
   Kupferberg, Tuli
   KÄRNTRUPPEN
L
   Lack, Dekius
   Lafargue, Paul
   Lasse-Maja
   Le Fanu, Sheridan
   LEGENDARY ARTISTS' BOOKS
   Lennon, John
   Lessing, Doris
   Lin, Tao
   LJUDBÖCKER
   London, Jack
   Lovecraft, H P
   Lugn, Kristina
   Lundius, Jan
   LÖPARBÖCKER
M
   McTell, Blind Willie
   Meidal, Björn
   Millet, Lydia
   Molin, Lars
   Molnar, Szilvia
   Mueller, Cookie
N
   Nordström, Ester Blenda
   Norris, David
   NYHETER
O
   O'Connor, Flannery
   Ono, Yoko
   Orwell, George
P
   Chaim Potok
   Pascal, Blaise
   Piaf, Edith
   Poe, Edgar Allan
R
   Rainer Maria Rilke
   Restrepo, Laura
   Reza, Yasmina
   Rosencreutz, Christian
   Rytisalo, Minna
S
   Aleksandr Solzjenitsyn
   Saint-Exupéry, Antoine de
   Salinger, J D
   Schwartz, Joseph
   Shelley, Mary
   Shelton, Gilbert
   Simonsson, Per
   Staël, Germaine de
   Stein, Gertrude
   Stevenson, Robert Louis
   Stig, Oline
   Stig-Matz, Teodor
   Stjärnelius, Magnus
   Stoker, Bram
   Strindberg, August
   Suber, Margareta
   Söderberg, Hjalmar
   Södergran, Edith
T
   T-shirts
   Tassin, Jacques
   Taube, Evert
   Tjechov, Anton
   Tutuola, Amos
   Tzara, Tristan
U,V,W
   Valentin, Johann Andreae
   van Gogh, Vincent
   Vanderbeke, Birgit
   Vlautin, Willy
   Voltaire
   von Krusenstjerna, Agnes
   Warhol, Andy
   Warner, Charles Dudley
   Weiss, Ernst
   Wells, H G
   Werth, Léon
   Westergren, Erik
   Willie, James
   Wilson, Peter Lamborn
   Winterson, Jeanette
   Woolf, Virginia
   Wägner, Elin
X,Y,Z
   Lao Zi
   Zhuang Zi

OFTA EFTERFRÅGADE

Malte Laurids Brigges anteckningar

Malte Laurids Brigges anteckningar

Rainer Maria Rilke

Artnr: 1166

Pris 195.00 kr

ARTIKEL INFO

Rainer Maria Rilkes legendariska outsiderblogg: Malte Laurids Brigges anteckningar i nyöversättning av Erik Ågren.
     Rainer Maria Rilke (1875–1926) är känd som en av det tyska språkets absolut främsta poeter. Hans svit Duinoelegierna nämns i första andetaget vid varje uppräkning av 1900-talets viktigaste diktverk. Han är också berömd för sitt enda stora prosaarbete: denna mycket märkliga roman.
     Vad Rilke ville skriva var en "fiktiv självbiografi", han ville berätta om sig själv, hur han innerst inne upplevde livet, utan att behöva hålla sig till triviala yttre sanningar. Här gäller den djupare sanningen, känslans värld, den omutbara världen. Här finns både spöken och tidshopp och skillnaden mellan galen och psykiskt frisk är puts väck. Rilke gjorde sitt alter ego ganska olik sig själv till det yttre, han diktade ihop en figur: Malte Laurids Brigge, en ung dansk adelsman uppvuxen på aristokratiska gods med anemiska morbröder och konstiga kusiner och fullt materialiserade spöken som värdigt skrider genom salongerna mitt på blanka förmiddan.
     Rilke var samtida med Kafka men lite äldre, båda växte upp småborgerligt i Prag och skrev på tyska, Kafka dog 1924 41 år gammal, Rilke dog 1926 51 år gammal, och det finns mycket som påminner om Kafka i Rilkes prosa, känslan av hjärtknipande utanförskap, ifrågasättandet av de enklaste vardagshändelser, men också mycket som skiljer dem åt, Kafka driver alltid resonemang systematiskt framåt och beskriver allt med fotografisk skärpa, Rilke arbetar snarare bakåt, med motbevis, det blir undanglidande men får totaleffekt, läsaren måste ge sig på nåd och onåd, författaren/ domptören tar över hela verklighetskontakten.
     Rilkes far hade varit officer och blev sedan tjänsteman vid järnvägen, hans mor som kom från överklassen gifte ner sig när hon gifte sig med Rilkes far, hon var van vid lyx men fick hålla till godo med små villkor i en liten hyreslägenhet. Äktenskapet blev olyckligt och när Rilke började skolan separerade föräldrarna. Rilke skickades till internatskola men blev aldrig officer som det var tänkt och skrev senare en novell om pennalismen på skolan. Istället började han läsa vid universitetet, först juridik, sedan humaniora. Han startade en poesitidskrift. Han gifte sig med en konstnär, skulptrisen Clara Westhoff, de fick en dotter, men kom att leva mest på skilda håll. Rilke hamnade i Paris med uppgiften att skriva en bok om konstnären Auguste Rodin. Han vantrivdes ohyggligt och många av Parisintrycken blev elektriska scener i Briggeboken.
     Rilke hade en vurm för Danmark och Sverige, hans litteräre favorit var den danske författaren J P Jacobsen som han läste på danska, han kände Ellen Key och 1904 bodde han ett halvår i Sverige, bland annat på Borgeby gård utanför Lund. Han identifierade sig på något vis med det skandinaviska, romantiserade det, gjorde som sagt sitt alter ego Malte Laurids Brigge till dansk och en slädfärd som Rilke upplevde till Ellen Keys släktgård i Småland gav motiv till en slädfärd som den unge Malte företar i boken.
     Romanfiguren Brigge är en överkänslig person som iakttar sin omgivning minutiöst och utsätter varenda detalj för intensiv analys – så till den grad att hans förstånd hotar att brista. Han skärper sina sinnen till det yttersta, han vill försöka uppfatta och förstå tingen som de egentligen är. Ljudet av ett plåtlock som rullar på golvet i grannlägenheten föranleder en teori om lockets dolda inre vilja att återvända till burken. Och inte bara tingen, även människorna, främlingarna på gatan, de blinda tiggarna, de hetsade parisarna som anonymt ilar förbi.
     Brigge irrar omkring i Paris. Hans överkritiska hållning fjärmar honom från omvärlden. Inget är äkta, folks handlingar är ett bakslugt spel, gester och miner är skådespelarfasoner. Efter denna tilltrokollaps finns inte heller hoppet om kärlek kvar och i en halsbrytande utläggning förklarar han att vad den förlorade sonen i Jesu liknelse i själva verket ville var att slippa bli älskad, det var därför han gav sig av. Det här är nog det mest extrema outsiderskap som är möjligt, outsidern helt utan illusioner: Älskar ni mig har ni missförstått vem jag är!
     Rilkes/Brigges anteckningar är hisnande läsning – en loggbok över en omöjlig sanningssökares vådliga livsfärd som ställer varje läsares begrepp om tillvaroförståelsen på huvudet.

Rainer Maria Rilke: Malte Laurids Brigges anteckningar. Översättning och efterord av Erik Ågren. 178 sidor. Högkvalitetspapper, sydda ark, hårda pärmar, tygrygg. ISBN 91-7742-232-5.