En cd med Orson Welles legendariska radiopjäs
The War of the Worlds
baserad på H G Wells science fiction-roman om hur
jorden invaderas av varelser från Mars. Orson Welles valde att göra pjäsen
som en svit fingerade direktrapporter, livesändningar med reportrar ute på
fältet som redogjorde för vad de såg. Detta var 1938 och för många var
tanken att nyhetsrapporter i radio skulle vara fiktiva omöjlig. Följden
blev att kaos utbröt, många lyssnare drabbades av panik och flydde från
sina hem, utfarter korkades igen av trafikstockningar. Händelsen är numera
viktig radiohistoria och själva radioprogrammet, som Bakhåll nu ger ut i
sin helhet på cd, är dessutom mycket välgjort och i högsta grad njutbar
radiodramatik. Cd:n ingår i serien Bakhåll Sound Archive och förpackas i den
särskilda plåtasken tillsammans med en folder med fakta om programmet. Orson Welles föddes 1915 i Wisconsin. Fadern var en framgångsrik
företagare, välbärgad men alkoholiserad. Modern, som var en framstående
pianist och ivrig tillskyndare av de sköna konsterna, var den som
introducerade den unge Orson för teatern och litteraturen. Redan som barn
sträckläste han Shakespeares alla dramer och deklamerade poesi för
trollbundna åhörare. Modern dog när Orson bara var åtta, fadern dog sju år
senare när Orson var femton. Hans fasta punkter under uppväxten blev
istället några vänner till familjen och rektorn på internatskolan som såg
hans begåvning och uppmuntrade hans teaterintresse. Efter olika
skolteaterprojekt och efter en vistelse på Irland där han också sysslade
med teater upptäcktes han av teaterfolk i New York och gjorde bejublad
Broadwaydebut i en Shakespeareroll vid bara 18 års ålder. Orson Welles hade en oerhörd karisma både som skådespelare och som
regissör. Hans kraftfulla välklingande stämma med både pondus och
känslighet fångade alltid allas uppmärksamhet och gjorde sig lika bra i
radio som från scenen. Parallellt med sina engagemang på teatern medverkade han i alla möjliga
slags radioprogram. Radioserien The Shadow (19371938) där han spelade en
mystisk kringglidande brottsbekämpare med övernaturliga krafter blev en av
amerikansk radios dittills största succéer. Tillsammans med kollegan John Houseman grundade han 1937 The Mercury
Theatre och satte i rask följd upp en rad pjäser i New York, bl a en modern
version av Shakespeares Julius Caesar. 1938 åtog de sig dessutom att en
gång i veckan presentera en litterär klassiker i form av en entimmes
radiopjäs. Först i raden blev Bram Stokers skräckroman Dracula. Welles
valde verken och regisserade och gjorde vanligtvis både berättarröst och
huvudroll. Houseman och Welles stod tillsammans för manuskriptet och
omarbetningen av originalverket till pjäs. Till klassikerna som valdes
hörde Greven av Monte Cristo, Oliver Twist och Skattkammarön. Samarbetet
mellan Welles och Houseman var inte friktionsfritt, Welles beskylldes för
divalater och diktatoriska fasoner. En tredje person som anställdes i
manusarbetet var Howard Koch (även känd som medförfattare till filmmanuset
till Casablanca). Ett av Kochs första uppdrag var att på bara sex dagar
arbeta om romanen The War of the Worlds till pjäsmanus. Söndagen den 30 oktober 1938 klockan 8 på kvällen gick så Mercury Theatre i
direktsändning med sin omstöpta version av The War of the Worlds över CBSs
coast-to-coast-nät. Omstöpningen innebar först och främst att
marsinvasionen inte inleddes utanför London på 1800-talet utan i Grovers
Mill i New Jersey nära New York mitt under pågående sändning. En professor
Pierson (spelad av Orson Welles) från det närliggande
Princetonuniversitetet bads om kommentarer. Det var Welles idé att allt
skulle läggas upp som en imitation av tidens sätt att rapportera
dagshändelser i radio. Det redan då berömda radioreportaget från
zeppelinaren Hindenburgs explosion (också i New Jersey) året innan var en
av förebilderna och när en fiktiv inrikesminister framträder i sändningen
med lugnande ord till folket lånar han tonfall och uttryck från president
Franklin D Roosevelts typiska sätt att hålla radiotal. Trots att pjäsen sändes just den kväll på året, Halloweenkvällen, när man
enligt amerikansk sed klär ut sig och skrämmer varandra och trots att både
på- och avannonsen förklarade att det var en radiopjäs uppfattade
miljontals lyssnare programmet som faktisk nyhetsrapportering. Till saken hör att en stor del av publiken missade påannonsen för att de
bytt kanal från NBCs mycket mer populära program The Chase and Sanborn Hour
med buktalaren Edgar Bergen och hans docka Charlie McCarthy som hade
ungefär tio gånger så många lyssnare som CBSs lite mer kulturella
söndagskvällsunderhållning. De som bytte kanal när den första longören i
Edgar Bergen-programmet uppstod hamnade mitt i rapporteringen om den
pågående marsinvasionen. Många blev genast så upprivna och skräckslagna att
de aldrig lyssnade klart och därför även missade avannonsen. En undersökning beräknade senare att programmet hörts av 6 miljoner
lyssnare och att 1,7 miljoner av dem uppfattat det som ett nyhetsprogram.
Särskilt i New Jersey och runt New York uppstod trafikstockningar när
panikslagna gav sig ut på vägarna för att fly undan marsvarelserna.
Telefonväxlarna på radiostationer och myndigheter blev nerringda och de som
ringde Maplewoods polisstation blev inte lugnare av beskedet "We know as
much as you do. Keep your radio tuned and follow the announcer's advice." När sanningen dagen därpå presenterades i alla medier delades allmänheten i
två läger. Vissa menade att de falska radionyheterna var ett sabotage
jämförbart med terrorism och att alla ansvariga måste åtalas, andra att
händelsen var en nyttig läxa för den godtrogna publiken som så ofta slukar
allting okritiskt vilket också blev den åsikt som vann mest gehör när den
värsta uppståndelsen lade sig. The War of the Worlds gjorde Orson Welles till spektakulär kändis och
anbuden från Hollywood lät inte vänta på sig. RKO Pictures erbjöd honom ett
unikt kontrakt med total konstnärlig frihet. På tre år skulle han få göra
tre filmer helt efter eget huvud. Den första blev den berömda Citizen Kane
(1941), en konstnärlig fullträff, av många cineaster hållen som en av alla
tiders bästa filmer, men kommersiellt en flopp bland annat för att Hearsts
mediakonglomerat (filmen är ett nidporträtt av tidningskungen William
Randolph Hearst) motarbetade distributionen. Även Welles efterföljande
RKO-filmer blev ekonomiska förlustprojekt. Under resten av sitt liv Welles dog 1985 fortsatte han att oförtrutet
producera sig konstnärligt, främst inom filmen. Han gick från projekt till
projekt, hela tiden med rykte om sig att vara både blixtrande geni och
gossen ruda. Allt han rörde vid fick såväl känning av hans formidabla
begåvning som av hans samarbetssvårigheter och eviga ekonomiska otur.
The War of the Worlds. Cd med Orson Welles.
BAKCD0448. Förpackad i metallask, Bakhåll Sound Archive. Informationsfolder
med kommentarer av Peter Glas.
|