En filosofisk klassiker i ny svensk
översättning: Epiktetos: Handbok i livets konst.
Epiktetos (uttalas Epicktetos, med betoning på pick) levde
omkring 55 till 135 e.Kr. och var i början av sitt liv slav i Rom
under en högt uppsatt man i kretsarna kring kejsar Nero. Hans
herre hade sinne för hans begåvning och lät honom få
utbildning med avsikten att han skulle ge lektioner i filosofi och
talekonst och dra in pengar. Samtidigt var det något som
gjorde honom mycket irriterad: Epiktetos oerhörda lugn, det
där gränslösa behärskade lugnet irriterade honom så till den
grad att han en dag tappade besinningen och spände fast
Epiktetos ben i ett tortyrredskap bara för att få se honom
skrika och gråta. "Om min herre vrider mer kommer benet att
gå av" sa Epiktetos stilla. Ögonblicket senare small det till i
benet. "Vad var det jag sa" var Epiktetos enda kommentar.
Han fick därefter gå haltande genom livet, men det störde
honom inte särskilt mycket.
Epiktetos blev senare fri och arbetade som filosofilärare i
Rom. C:a 89 e.Kr. fördev kejsar Domitianus alla filosofer från
Rom och Epiktetos bosatte sig då i Nikopolis i Epirus, där han
grundade en egen skola i filosofi. Han efterlämnade inga egna
skrifter men en elev till honom nedtecknade denna bok,
Handbok i livets konst, som är en ypperlig summering av hela
den stoiska filosofins livssyn, det över allt upphöjda lugnet.
Boken är en verklig klassiker och det är en glädje för Bakhåll
att få aktualisera den genom en ny svensk översättning.
Denna filosofi är inte livsföraktande och världsfrånvänd
som man först skulle kunna tro. Tvärtom, tanken är att man
ska leva ännu mer i livet, ännu närmare livet, uppleva livet
helt och fullt och med alla sina sinnen. Man måste inse att det
finns mycket i tillvaron som befinner sig utom ens egen
kontroll det ska man inte heller gräma sig över, inte förarga
sig över, inte engagera sig i. Om du råkar ut för något negativt
som du inte kan ändra på bli då inte upprörd eller arg, du
kan ju inte göra något åt saken. Inse istället att det finns en
frihet i att inte bli arg. Den yttersta friheten, den verkliga
friheten finns nämligen i ens egna reaktioner. Om man känner
sig fri är man fri och om man känner sig ofri är man ofri. Det
man först och främst måste lära sig att bemästra är
alltså sin egen inställning.
Boken är upplagd som en svit aforismer och exempel och
man får sig många tankeställare och många aha-upplevelser.
Vissa kan nog tycka att den stoiska filosofin är för extrem, att
den inte går att praktisera i vår moderna tid. Men ändå kan
man lära sig mycket av den. Grundtanken i den känns mycket
adekvat för vår hetsade nutid när många bryr sig för mycket
om ovidkommande detaljer i livet och nästan stressar ihjäl sig
trots att det påstås att vi lever i ett välfärdssamhälle. För att
vara en filosofisk klassiker skulle man kunna säga att boken är
ovanligt angelägen, ett mycket meningsfullt tillrop från en
svunnen tid till oss som lever idag.
Översättning Anders Håkansson.
Smakprov på Epiktetos visdomsord:
"Begär inte att det ska gå som du vill här i världen. Nej, önska
att allting ska ske precis som det sker; då kommer ditt liv att
förflyta lugnt."
"Om någon berättar att den och den talar illa om dig, försvara
dig då inte mot det som sagts. Svara bara: "Han tycks inte
känna till mina övriga fel, eftersom han bara tog upp de där".
"Prata inte i onödan. Säg bara det nödvändigaste och det
kortfattat. Yttra dig sällan, när så krävs, men prata inte om ditt
och datt: om gladiatorkamp eller hästkapplöpningar eller
brottare, om mat och dryck och annat trivialt. Framför allt,
tala inte om andra människor, vare sig det blir beröm eller
kritik eller jämförelser. Om du kan, för in samtalet på ämnen
som passar sig. Och har du hamnat bland folk du inte känner,
tig då."
"De hänger inte ihop, sådana påståenden som: "Jag är rikare
än du, alltså är jag större än du" eller
"Jag är vältaligare än
du, alltså är jag större än du". Logiken fordrar att man säger:
"Jag är rikare än du, alltså är min egendom större än din",
respektive: "Jag är vältaligare än du, alltså står min talekonst
högre än din". Du själv består väl ändå varken av pengar eller
talekonst."