G K Chestertons legendariska galghumoristiska
terroristroman Mannen som var Torsdag i nyöversättning av Görgen Antonsson
och med ett efterord om Chestertons liv och verk av Peter Glas.
Chestertons ambition måste ha varit att utforska den mardrömslika
möjligheten att fundamentet för vår skenbart trygga vardag när som helst
kan rasa, och kommer att göra det om den goda viljan hos det redan
marginaliserade fåtalet överintelligenta sviktar. Vad händer om de riktigt
skarpa hjärnorna hamnar på kollisionskurs med etablissemanget, kanske bara
för någon onödig oförrätt, någon fåfäng besvikelse? Om samhällets och
humanismens mest trofasta stöttepelare plötsligt bara tröttnar på att bete
sig civiliserat?
Romanen handlar om en anarkistorganisation i London, en hemlig organisation
som samlas i lönndom.
För att komma till deras hemliga lokal måste man sätta sig vid ett särskilt
bord i en särskild pub, bordet roterar, plötsligt befinner man sig i en
lång gång som avslutas med en massiv järndörr. Här uttalar man ett visst
lösenord, den tunga dörren öppnas, man följer ännu en gång och kommer till
sist in i en underjordisk sal med välvda stålväggar, belamrade med stora
runda metallglänsande bomber.
I detta rum träffas de regelbundet för planläggning. För tillfället
planeras ett dubbelattentat mot både Englands kung och Frankrikes
president.
När romanen börjar har huvudpersonen poeten Gabriel Syme värvats av
Scotland Yard för att försöka infiltrera organisationen och avslöja de
hemliga medlemmarna. På en fest lyckas han spela anarkist så trovärdigt att
festens värd, Lucian Gregory, som råkar vara en av dessa hemliga medlemmar,
beslutar sig för att ta med honom på nästa möte och introducera honom för
anarkistrådet. Där fortsätter Syme sitt skådespeleri med sådan skicklighet
att han utan att någon fattar misstankar blir accepterad som anarkist och
rentav väljs in i den exekutiva grupp som ska utföra det kommande
attentatet.
Gruppen har sju medlemmar, uppkallade efter veckans dagar. Ledare och
iscensättare av hela operationen är den ohygglige Söndag. Syme får
kodnamnet Torsdag.
Mer av handlingen ska inte avslöjas här. Det som följer är en mästerlig
svit av spännande förvecklingar och överraskningar och man avundas
verkligen den som står i färd med att läsa denna unika bok för första
gången.
Chesterton var ofattbart produktiv. Han skrev krönikor och höll föredrag
och författade böcker, texterna formligen forsade ur honom, flera böcker om
året i över 30 års tid. Några dussin av boktitlarna är plockverk som helt
eller delvis emanerar från artiklar och essäer som förts ihop under ett
tema och bildat en bok, men huvuddelen av hans många titlar är fristående
verk.
Hit hör för det första den långa raden av personligt hållna
litteraturhistoriska essäer, om Charles Dickens, Robert Browning, William
Blake, Leo Tolstoj, Robert Louis Stevenson, George Bernard Shaw, William
Thackeray och många andra, vidare de religiösa monografierna om t ex Den
helige Franciskus och Thomas av Aquino, och romanerna, av vilka de mest
kända är The Napoleon of Notting Hill, Manalive, The Flying Inn, The Club
of Queer Trades samt föreliggande bok The Man Who Was Thursday, samt
diktsamlingar, såväl bunden poesi i olika klassiska manér som humoristiska
nonsensverser och liknande experiment, samt novellsamlingar, bl a om
prästen och detektiven Father Brown. En återhållsam verkförteckning som
undviker omstuvningar och överlappande utgivningar upptar 101 boktitlar.
G K Chesterton: Mannen som var Torsdag.
Nyöversättning av Görgen Antonsson. Efterord om Chestertons liv och verk av
Peter Glas. 191 sidor, mjukband med flikar, kvalitetspapper, sydda ark.
ISBN 978-91-7742-259-4.