Bakhåll

Författare

A
   Abbott, Edwin A
   Ahava, Selja
   Ahlgren, Daniel
   Andersson, Dan
   Andersson, Oskar
   Andreae, Johan Valentin
   Angelou, Maya
   Apollinaire, Guillaume
   Armstrong, Louis
B
   Baker, J A
   Bakhåll Sound Archive
   Bakhålls litterära ljud
   Barnes, Djuna
   Barnes, Julian
   Baudelaire, Charles
   Bédier, Joseph
   Beesley, Lawrence
   Benedictsson, Victoria
   Blake, William
   Blavatsky, Helena
   Blomqvist, Hans
   Bogart, Humphrey
   BONUSPRESENTER
   Bostonvärk
   Boye, Karin
   Brundin, Anna-Lena
C
   Carver, Raymond
   CD-SKIVOR
   Chesterton, G K
   Conrad, Joseph
   Cravan, Arthur
   Crumb, Robert
D
   Dahlström, Sture
   Dali, Salvador
   de Saint-Exupéry, Antoine
   de Staël, Germaine
   Desai, Anita
   Dick, Philip K
   Dickens, Charles
   Dostojevskij, Fjodor
   Doyle, Arthur Conan
   Dylan, Bob
E
   Einstein, Albert
   Eliot, T S
   Epiktetos
F
   Faithfull, Marianne
   Falstaff, fakir
   Fitzgerald, F Scott
   Flaubert, Gustave
   Fogelberg, Täppas
   Fosse, Jon
   Förevigade ljudögonblick
G
   Gauguin, Paul
   Gerhardsson, Joar
   Ginsberg, Allen
   Glas, Peter
   Godig, Anna
   Goethe
   Gogh, Vincent van
   Gogol, Nikolaj
   Gorkij Maksim
   Greengrass, Jessie
H
   Heger, Wanda
   Hemingway, Ernest
   Herriman, George
   Hesse, Hermann
   Historiska spår
   Hoffmann, E T A
   Houdini, Harry
J
   Ernst Jünger
   Jarry, Alfred
   Joseph, Michael
   Joyce, James
K
   Kafka, Franz
   Kahlo, Frida
   Karlsson, Fredrik
   Kavanagh, Patrick
   Keller, Helen
   Kerouac, Jack
   Kipling, Rudyard
   Kleist, Heinrich von
   Krohn, Leena
   Krusenstjerna, Agnes von
   Kupferberg, Tuli
   KÄRNTRUPPEN
L
   Lack, Dekius
   Lafargue, Paul
   Lasse-Maja
   Le Fanu, Sheridan
   LEGENDARY ARTISTS' BOOKS
   Lennon, John
   Lessing, Doris
   Lin, Tao
   LJUDBÖCKER
   London, Jack
   Lovecraft, H P
   Lugn, Kristina
   Lundius, Jan
   LÖPARBÖCKER
M
   McTell, Blind Willie
   Meidal, Björn
   Millet, Lydia
   Molin, Lars
   Molnar, Szilvia
   Mueller, Cookie
N
   Nordström, Ester Blenda
   Norris, David
   NYHETER
O
   O'Connor, Flannery
   Ono, Yoko
   Orwell, George
P
   Chaim Potok
   Pascal, Blaise
   Piaf, Edith
   Poe, Edgar Allan
R
   Rainer Maria Rilke
   Restrepo, Laura
   Reza, Yasmina
   Rosencreutz, Christian
   Rytisalo, Minna
S
   Aleksandr Solzjenitsyn
   Saint-Exupéry, Antoine de
   Salinger, J D
   Schwartz, Joseph
   Shelley, Mary
   Shelton, Gilbert
   Simonsson, Per
   Staël, Germaine de
   Stein, Gertrude
   Stevenson, Robert Louis
   Stig, Oline
   Stig-Matz, Teodor
   Stjärnelius, Magnus
   Stoker, Bram
   Strindberg, August
   Suber, Margareta
   Söderberg, Hjalmar
   Södergran, Edith
T
   T-shirts
   Tassin, Jacques
   Taube, Evert
   Tjechov, Anton
   Tutuola, Amos
   Tzara, Tristan
U,V,W
   Valentin, Johann Andreae
   van Gogh, Vincent
   Vanderbeke, Birgit
   Vlautin, Willy
   Voltaire
   von Krusenstjerna, Agnes
   Warhol, Andy
   Warner, Charles Dudley
   Weiss, Ernst
   Wells, H G
   Werth, Léon
   Westergren, Erik
   Willie, James
   Wilson, Peter Lamborn
   Winterson, Jeanette
   Woolf, Virginia
   Wägner, Elin
X,Y,Z
   Lao Zi
   Zhuang Zi

OFTA EFTERFRÅGADE

Den oerhörda värld jag har i mitt huvud

Den oerhörda värld jag har i mitt huvud

Hans Blomqvist

Artnr: 1185

Pris 190.00 kr

ARTIKEL INFO

Hans Blomqvist: Den oerhörda värld jag har i mitt huvud – en bok om Franz Kafkas skrivande.
     Hans Blomqvist (som tillsammans med Erik Ågren översätter Kafkas samlade skrifter) har med bruk av sitt grundmurade Kafkakunnande framställt denna klarläggande bok om den store författaren – om hur Kafka levde och arbetade och om hur han själv såg på sitt skrivande.
     Boken ger både de stora linjerna och detaljerna. Vi får t ex följa ett dygn i Kafkas liv, hans morgongymnastik, hans frukost, hans hastiga promenad genom Prag till försäkringsinstitutet, hans våndor på jobbet och hemma med föräldrarna och systrarna – så kommer äntligen natten när han kan skriva.
     Kafka föredrog att skriva på natten eftersom natten har något som dagen saknar, menade han, nämligen berättelser. På nätterna drar berättelserna omkring fritt, författarens uppgift är att fånga in dem och skriva ner dem. Kafkas ideal var att skriva spontant och oplanerat, inget fick vara uttänkt i förväg, meningarna skulle ta form i skrivögonblicket. Det bästa exemplet är novellen Domen som kom till i ett enda svep under en enda natt, natten mellan den 22 och 23 september 1912.
     Kafkas skrivarnätter följde ett och samma mönster. När de andra i familjen somnat och det äntligen var tyst i lägenheten satte han sig tillrätta vid sitt skrivbord. Han tog fram sina anteckningsböcker och fyllde sin reservoarpenna med svart bläck. Först brukade han läsa igenom vad han åstadkommit föregående natt. Sedan satte han stiftet mot det ljusgula olinjerade papperet och började skriva. Timme efter timme, som i trance.
     Om en inledning tappade bärkraften efter några rader övergav han vanligen idén för alltid. Hans anteckningsböcker vimlar av lysande novellinledningar, 5-10 rader långa, som helt plötsligt bara avbryts – så fort inspirationen sinar, så fort kedjan av nya överraskande tankar slutar att länka i varann, så fort det automatiska flödet hejdas: slut, stopp, bryt, lämna uppslaget för alltid, invänta nästa inledning. Kafka ansåg att hans skapande låg utom hans egen kontroll, han trodde att en gudomlig makt skickade berättelserna till hans penna, själv var han bara sekreterare.
     Men vad handlar då Kafkas berättelser om? Egentligen? Vad är själva poängen med att Gregor Samsa förvandlas till en jättelik insekt? Varför agerar rättsmaskineriet så lynnigt och oförutsägbart i romanen Processen? Varför är Slottet så otillgängligt i romanen Slottet? Förbryllade läsare världen över har dividerat om hur berättelserna bäst bör tolkas.
     Kafka ansåg inte att han själv hade något facit till vad hans berättelser innerst inne handlar om. Han tyckte att han befann sig på ungefär samma avstånd från berättelsen som läsaren, han var lika grubblande som läsaren över berättelsernas egentliga mening.
     Men här och där i hans anteckningsböcker och brev kan man hitta små utläggningar om vad Kafka ansåg om själva skrivandet som sådant, om skrivandets villkor, om skapandets mysterium. Blomqvists upptäckt är att dessa – ofta mycket kortfattade – notiser kan användas som nycklar till många av de mest gåtfulla Kafkaberättelsernas lås.
     Mycket av vad Kafka skrev handlade i förtäckt form om hans egna komplicerade relationer, bland annat till den dominante fadern och till fästmön Felice. Men det allt överskuggande motivet var problematiken med att överhuvudtaget skriva. För Kafka var skrivandet "viktigast i hela världen", en plikt, en längtan, en nödvändighet, ett sätt att närma sig det högsta ljuset och sanningen, skrivandets Gud. Han längtade också efter att gifta sig och bilda familj, men trodde att det svårligen kunde kombineras med att vara författare.
     Motsägelserna i Kafkas privatliv, de olösliga problemen, plågade honom fruktansvärt. Kanske skulle han hitta en utväg i skrivandet, kanske inte där heller. Hursomhelst kändes skrivandet livsavgörande.
     "Den oerhörda värld jag har i mitt huvud. Men hur befria mig, och hur befria denna värld utan att slitas sönder. Men tusen gånger hellre slitas sönder än att stänga inne eller begrava den."

Hans Blomqvist: Den oerhörda värld jag har i mitt huvud – en bok om Franz Kafkas skrivande. ISBN 10: 91-7742-250-3; ISBN 13: 978-91-7742-250-1. 272 sidor, klotband, sydda ark, kvalitetspapper.

RELATERADE ARTIKLAR

Dagböcker 1909-november 1911
Dagböcker 1909-november 1911
Franz Kafka

195.00 kr

Dagböcker 1914-1923
Dagböcker 1914-1923
Franz Kafka

195.00 kr

Dagböcker december 1911-1913
Dagböcker december 1911-1913
Franz Kafka

195.00 kr

En levande eld. Milena - en biografi
En levande eld. Milena - en biografi
Hans Blomqvist

140.00 kr

Gemenskapen har sina demoner och...
Gemenskapen har sina demoner och...
Hans Blomqvist

150.00 kr