Bakhåll

Författare

A
   Abbott, Edwin A
   Ahava, Selja
   Ahlgren, Daniel
   Andersson, Dan
   Andersson, Oskar
   Andreae, Johan Valentin
   Angelou, Maya
   Apollinaire, Guillaume
   Armstrong, Louis
B
   Baker, J A
   Bakhåll Sound Archive
   Bakhålls litterära ljud
   Barnes, Djuna
   Barnes, Julian
   Baudelaire, Charles
   Bédier, Joseph
   Beesley, Lawrence
   Benedictsson, Victoria
   Blake, William
   Blavatsky, Helena
   Blomqvist, Hans
   Bogart, Humphrey
   BONUSPRESENTER
   Bostonvärk
   Boye, Karin
   Brundin, Anna-Lena
C
   Carver, Raymond
   CD-SKIVOR
   Chesterton, G K
   Conrad, Joseph
   Cravan, Arthur
   Crumb, Robert
D
   Dahlström, Sture
   Dali, Salvador
   de Saint-Exupéry, Antoine
   de Staël, Germaine
   Desai, Anita
   Dick, Philip K
   Dickens, Charles
   Dostojevskij, Fjodor
   Doyle, Arthur Conan
   Dylan, Bob
E
   Einstein, Albert
   Eliot, T S
   Epiktetos
F
   Faithfull, Marianne
   Falstaff, fakir
   Fitzgerald, F Scott
   Flaubert, Gustave
   Fogelberg, Täppas
   Fosse, Jon
   Förevigade ljudögonblick
G
   Gauguin, Paul
   Gerhardsson, Joar
   Ginsberg, Allen
   Glas, Peter
   Godig, Anna
   Goethe
   Gogh, Vincent van
   Gogol, Nikolaj
   Gorkij Maksim
   Greengrass, Jessie
H
   Heger, Wanda
   Hemingway, Ernest
   Herriman, George
   Hesse, Hermann
   Historiska spår
   Hoffmann, E T A
   Houdini, Harry
J
   Ernst Jünger
   Jarry, Alfred
   Joseph, Michael
   Joyce, James
K
   Kafka, Franz
   Kahlo, Frida
   Karlsson, Fredrik
   Kavanagh, Patrick
   Keller, Helen
   Kerouac, Jack
   Kipling, Rudyard
   Kleist, Heinrich von
   Krohn, Leena
   Krusenstjerna, Agnes von
   Kupferberg, Tuli
   KÄRNTRUPPEN
L
   Lack, Dekius
   Lafargue, Paul
   Lasse-Maja
   Le Fanu, Sheridan
   LEGENDARY ARTISTS' BOOKS
   Lennon, John
   Lessing, Doris
   Lin, Tao
   LJUDBÖCKER
   London, Jack
   Lovecraft, H P
   Lugn, Kristina
   Lundius, Jan
   LÖPARBÖCKER
M
   McTell, Blind Willie
   Meidal, Björn
   Millet, Lydia
   Molin, Lars
   Molnar, Szilvia
   Mueller, Cookie
N
   Nordström, Ester Blenda
   Norris, David
   NYHETER
O
   O'Connor, Flannery
   Ono, Yoko
   Orwell, George
P
   Chaim Potok
   Pascal, Blaise
   Piaf, Edith
   Poe, Edgar Allan
R
   Rainer Maria Rilke
   Restrepo, Laura
   Reza, Yasmina
   Rosencreutz, Christian
   Rytisalo, Minna
S
   Aleksandr Solzjenitsyn
   Saint-Exupéry, Antoine de
   Salinger, J D
   Schwartz, Joseph
   Shelley, Mary
   Shelton, Gilbert
   Simonsson, Per
   Staël, Germaine de
   Stein, Gertrude
   Stevenson, Robert Louis
   Stig, Oline
   Stig-Matz, Teodor
   Stjärnelius, Magnus
   Stoker, Bram
   Strindberg, August
   Suber, Margareta
   Söderberg, Hjalmar
   Södergran, Edith
T
   T-shirts
   Tassin, Jacques
   Taube, Evert
   Tjechov, Anton
   Tutuola, Amos
   Tzara, Tristan
U,V,W
   Valentin, Johann Andreae
   van Gogh, Vincent
   Vanderbeke, Birgit
   Vlautin, Willy
   Voltaire
   von Krusenstjerna, Agnes
   Warhol, Andy
   Warner, Charles Dudley
   Weiss, Ernst
   Wells, H G
   Werth, Léon
   Westergren, Erik
   Willie, James
   Wilson, Peter Lamborn
   Winterson, Jeanette
   Woolf, Virginia
   Wägner, Elin
X,Y,Z
   Lao Zi
   Zhuang Zi

OFTA EFTERFRÅGADE

Dada är allt!

Dada är allt!

Tristan Tzara

Artnr: 1159

Pris 110.00 kr

ARTIKEL INFO

En bok av dadaismens primus motor Tristan Tzara med titeln Dada är allt!
     När första världskriget rasade som värst befann sig ett antal konstnärer, författare och andra skönandar i komfortabel bombskugga i Zürich i Schweiz som genom sin neutralitetspolitik lyckades stå utanför kriget.
     Inte bara skönandar förresten, också mer råbarkade intellektuella som den kommande ryske diktatorn Lenin hade letat sig till Zürich. Lenin höll hov på precis samma gata som dadaisterna. På Spiegelgasse nr 14 satt Lenin med sina mannar och planerade ryska revolutionen, på Spiegelgasse nr 1 anordnade Hugo Ball Cabaret Voltaires soaréer där dada föddes.
     Tristan Tzara (med dopnamnet Samuel Rosenstock) hade 1915 som 19-årig student kommit till Zürich från sitt hemland Rumänien för att studera filosofi och matematik vid universitetet. Han hade redan under skoltiden i Bukarest publicerat dikter både på rumänska och franska. I Zürich lärde han känna de konstnärer och författare som skulle bli hans dadakompanjoner – Hugo Ball, Emmy Hennings, Hans Arp, Richard Huelsenbeck mfl.
     Det var den tyske poeten och senare religionsfilosofen Hugo Ball som hade åtagit sig att ordna en modernistisk samlingsplats. Han hade hittat en passande lokal och i februari 1916 invigde han klubben Cabaret Voltaire. Genom en tidningsnotis kallade han samman likasinnade för en svit konst- och litteraturaftnar. Dada-soaréerna, som aftnarna kom att kallas, blev mycket spektakulära och stökiga tillställningar i en ny, uppsluppen och totalt respektlös anda. Det var performance art långt innan begreppet performance art fanns. Med diverse olika metoder lät man slumpen medverka i skapandet. Det var extrema experimentella sketcher med futuristiska dräkter och kubistiska gester, det var antimusik och ljuddikter, det var bildkollage och orytmiska danser. Ett paradnummer var de så kallade simultandikterna när flera röster läste poesi samtidigt så att det var garanterat omöjligt för lyssnarna att lyssna på vanligt vis.
     Dessutom mässades med hög röst rykande nyformulerade programförklaringar, hårdkokta manifest om hur viktigt det var att riva ner alla gamla försoffade strukturer i kulturen och i samhället, man ropade "dada", men var noga med att poäng tera att dada inte var någon ny konst- eller litteraturrörelse, dada var nämligen ett uppror mot allt, även mot tanken att själv vara någon maktfaktor eller rörelse.
     Tristan Tzara blev dadas främste banérförare. Det var han som formulerade de flesta och mest utrerade manifesten och angav tonen i diskussionerna och tog initiativet till tidskriften Dada. Genom publikationerna blev dada känt även i Paris och personer som André Breton fick upp ögonen för vilket kolossalt intressant kaos som bubblade och fräste i Zürich. Breton inledde en brevväxling med Tzara och började verka för att denne skulle komma till Paris och förlösa den latenta dadastämningen även där.
     I januari 1920 flyttade Tzara till Paris. Genast fick den parisiska dadarevolten upp farten med namn som – förutom Tzara och Breton – Francis Picabia, Marcel Duchamp, Paul Eluard, Max Ernst och Georges Ribemont-Dessaignes. Det hölls dadaistiska aftnar i samma vansinniga anda som i Zürich, dadamanifest författades, dadaistiska konstutställningar öppnades, dadatidskrifter publicerades. Ett nytt roligt inslag var "fjärilarna" – olikfärgade papperslappar som klistrades upp på husväggar runtom i Paris med obegripliga men ändå provokativa budskap som "Dada är allt!", "Har ni hört den här: Håll käften!", "Dada har aldrig rätt!"
     Dadarevolten blev kortlivad. Inte alla inblandade höll med Tzara om att dada är som skönast när den enbart är eruptiv, att den förlorar mycket av sin vackra egenart om den börjar utfärda förhållningsorder och domdera om hur folk ska bete sig. 1921 iscensatte Breton spektaklet "Rättegången mot Maurice Barrès", en parisisk kulturpersonlighet som dadaisterna betraktade som brackig översittare. Olika dadaister spelade roller som åklagare, försvarare, domare, vittnen, medan Barrès i sin frånvaro spelades av en docka. Breton fastställde domen: 20 års arbetsläger, kanske välförtjänt, men för Tzara kändes alltihop fel. Tzara avskydde tanken att dada skulle döma och mästra, han ville inte att dada skulle utvecklas till ännu en form av förtryck.
     Motsättningarna mellan Tzara och Breton blev allt större och mycket på grund av denna konflikt gick luften ur dadarörelsen. Breton vill politisera dada och disciplinera rebellskapet, Tzara hävdade att det var just oordningen och odisciplinen som var det bästa med dada. 1922 förklarade Breton dada nedlagt och började istället intressera sig för surrealismen. Tzara fortsatte att kalla sig dadaist och publicerade ytterligare en volym med dadamanifest 1924, men dadas tid som intensivt och ohanterligt samhällsfenomen var då över.
     Kanske är det just dadas hastiga blomning och förtidiga död som gör att så mycket som dadaisterna producerade känns evigt fräscht. Volymen som nu kommer på Bakhåll innehåller ett axplock ur Tristan Tzaras galna och vackra dadadiktning som lika mycket kännetecknas av känslig närvaro och ömhet ("Jag fördriver tiden med att räkna solstrålarna och hårstråna på dina ord", "Kom ska jag lägga mina glömskor på ditt sår...") som av beslutsamma bakutsparkar ("Kasta näven i balkongens ansikte! Åktur i åska, te eller bensin? Det är mig fullkomligt dada!").

Tristan Tzara: Dada är allt! ISBN 91-7742-225-2. Översättning av Ingar Gadd och Ylva Lindberg. Efterord av Peter Glas.

 

RELATERADE ARTIKLAR

Andy Warhols filosofi
Andy Warhols filosofi
Andy Warhol

195.00 kr

Andy Warhols filosofi (BONUS)
Andy Warhols filosofi (BONUS)
Andy Warhol

0.00 kr

Calligrammes
Calligrammes
Guillaume Apollinaire

110.00 kr