Bakhåll

Författare

A
   Abbott, Edwin A
   Agrell, Wilhelm
   Ahlgren, Daniel
   Allen, Woody
   Andersson, Dan
   Andersson, Oskar
   Andreae, Johan Valentin
   Apollinaire, Guillaume
   Armstrong, Louis
B
   Baker, Chet
   Bakhåll Sound Archive
   Bakhålls litterära ljud
   Barnes, Djuna
   Baudelaire, Charles
   Blake, William
   Blavatsky, Helena
   Blomqvist, Hans
   Bogart, Humprey
   BONUSPRESENTER
   Bostonvärk
   Brundin, Anna-Lena
C
   CD-SKIVOR
   Chesterton, G K
   Cravan, Arthur
   Crumb, Robert
D
   Dahlström, Sture
   Dali, Salvador
   de Saint-Exupéry, Antoine
   de Staël, Germaine
   Desai, Anita
   Dick, Philip K
   Dickens, Charles
   Dostojevskij, Fjodor
   Doyle, Arthur Conan
   Dylan, Bob
E
   Einstein, Albert
   Epiktetos
F
   Faithfull, Marianne
   Falstaff, fakir
   Fitzgerald, F Scott
   Flaubert, Gustave
   Fogelberg, Täppas
   Förevigade ljudögonblick
G
   Gauguin, Paul
   Ginsberg, Allen
   Glas, Peter
   Godig, Anna
   Goethe
   Gogh, Vincent van
H
   Hemingway, Ernest
   Herriman, George
   Hesse, Hermann
   Historiska spår
   Hoffmann, E T A
   Houdini, Harry
J
   Ernst Jünger
   Jarry, Alfred
   Joyce, James
K
   Kafka, Franz
   Kahlo, Frida
   Karlsson, Fredrik
   Kavanagh, Patrick
   Keller, Helen
   Kerouac, Jack
   Kleist, Heinrich von
   Kupferberg, Tuli
   KÄRNTRUPPEN
L
   Lack, Dekius
   Lafargue, Paul
   Lasse-Maja
   Le Fanu, Sheridan
   Legendary Artists' Books
   Lennon, John
   Lin, Tao
   LJUDBÖCKER
   Lovecraft, H P
   Lugn, Kristina
   Lundius, Jan
M
   McTell, Blind Willie
   Means, David
   Molin, Lars
N
   Nordström, Ester Blenda
   Norris, David
   NYHETER
O
   O'Connor, Flannery
   Ono, Yoko
P
   Pascal, Blaise
   Piaf, Edith
   Poe, Edgar Allan
R
   Rainer Maria Rilke
   Restrepo, Laura
   Rosencreutz, Christian
S
   Saint-Exupéry, Antoine de
   Salinger, J D
   Schwartz, Joseph
   Shelley, Mary
   Shelton, Gilbert
   Simonsson, Per
   Staël, Germaine de
   Stein, Gertrude
   Stevenson, Robert Louis
   Stjärnelius, Magnus
   Stoker, Bram
   Strindberg, August
   Södergran, Edith
T
   T-shirts
   Taube, Evert
   Tjechov, Anton
   Tutuola, Amos
   Tzara, Tristan
U,V,W
   Valentin, Johann Andreae
   van Gogh, Vincent
   Vanderbeke, Birgit
   Vlautin, Willy
   Voltaire
   Warhol, Andy
   Weiss, Ernst
   Westergren, Erik
   Willie, James
   Winterson, Jeanette

OFTA EFTERFRÅGADE

Big Sur

Big Sur

Jack Kerouac

Artnr: 1003

Pris 165.00 kr

ARTIKEL INFO

Kerouacs roman Big Sur i översättning av Ulf Claësson och med efterord av Christian Ekvall.
     Big Sur är den roman av Kerouac som går djupast ner i självavslöjandet av Kerouacs egen personlighet och av myten Kerouac och framförallt: av alkoholisten Kerouac. Det är en av världslitteraturens mest skakande och mest lysande spritskildringar, skriven av ett författargeni som befinner sig mitt i spritdemonens dödsomfamning, insnärjd i okontrollerbara paranoida ideer, riden av delirium tremens, kämpande för att behålla sitt förstånd, kämpande för att behålla sina bilder, sina minnen, sina tankar, sin själ, kämpande för sitt liv.
     Kerouac fick ett dundrande genombrott med romanen On the road 1957. I ett slag blev han precis det han hade drömt om att bli: en berömd författare, omskriven, omtalad, ständigt tillfrågad, inbjuden, omsvärmad, kallad geni och myt och legend i sin livstid osv. Men genast flydde han in i spriten. De 12 år han hade kvar att leva ägnade han i stort sett åt att låta spriten bryta ner honom. Han kunde fortsätta att publicera en bok om året eftersom han hade drivor av manus liggande, men han skrev endast ett fåtal helt nya böcker. Bland dessa Big Sur, hans gripande skildring av spritens roll i hans liv och hans försök att hitta fram till en identitet genom spritdimman.
     Boken handlar om hur Kerouac kommer till San Francisco och söker upp City Lights-förläggaren Lawrence Ferlinghetti för att få låna Ferlinghettis stuga i Big Sur, i ett försök att komma bort från ruljangsen och hitta lugn och ro i naturen. Först fumlar han bort de storstilade tillnyktringsplanerna och hamnar på en bar med en skock nya kompisar och vaknar på golvet i ett skid-row-hotell och har missat avfärden till stugan. Men sen tar han sig i kragen och kommer iväg.
     I första vändan är han ensam i stugan i två veckor, ett litet enkelt brädskjul utan el och utan glasfönster, bara brädluckor för fönsteröppningarna. Fotogenlampa och vedkamin. Utanför brusar bäcken mot Stilla havet. Bixby Canyon skjuter in som en fjord i den dramatiska kaliforniska kusten. Stupande sluttningar. Vägar som vindlar. Ett vrak av en bil som störtat ner för många år sen ligger uppochner i sanden och rostar bort. Kerouac ensam och i gång med sina bestyr, nästan präktig i sin omsorg om sovsäcken och konservburkarna, matar fåglarna, hittar naturens tecken, kommer verkligen bort från det urbana livet för ett tag. Men tankemaskinen börjar mala och han känner att han måste tillbaka till stan.
     Han söker upp Neal Cassady som har kommit ut efter två år i fängelse för marijuanainnehav och bor i Los Gatos med fru och barn och jobbar som bildäcksregummerare. Jack och Neal drar iväg, Neal kör, on the road again with old Cody.
     Cassady tycker att Kerouac behöver en kvinna och för samman honom med sin älskarinna, i romanen: Billie, i verkligheten: Jackie Gibson, enligt det gamla mönstret för relationen mellan Jack och Neal, de delade på allt, inklusive sina kvinnor. Billie blir Kerouacs nya heta kärlek. Hon är en ung vacker sexig blondin, verbal, bubblande av positiv livsfilosofi och icke-krävande kärlek och ger allt till Jack, de tänder på varandra på alla cylindrar.
     Kerouac och Billie åker ut till Big Sur-stugan tillsammans med ett annat par, poeten Lew Welch och hans kvinna. Allt verkar till att börja med underbart, vänner, natur, samtal, mat – men Kerouac anfäktas allt mer av alkoholens mörka ande. Sen åratal tillbaka är han dålig på att äta, han dricker mest sött desertvin, tokajer, han äter knappt alls, den enda näringen i hans blod är sockret från tokajern. Han börjar hallucinera. En sömnlös natt i stugan blir ett kosmiskt drama inom och utom Kerouac. Helvetessyner, änglar och djävlar slåss om honom, paranoida fantasier om hur vännerna konspirerar mot honom med en listig detaljerad plan för att ta kål på honom, i en drömsyn ser han korset lysa på en kulle, han hoppas på räddning men dras bara djupare ner.
     Efter Big Sur-dramat hade Kerouac en kort nyktrare period, men återföll snart, han löste aldrig problemet med spriten eftersom han aldrig löste problemet med sin egen person och sin syn på sig själv. Romanen Big Sur skrev han ett år efter händelserna, i sin systers hus i Florida i oktober 1961, på tio dygn på en pappersrulle som fick slingra genom skrivmaskinen. Kerouac var redan i unga år känd för sin otroliga minneskapacitet, han kallades Memory Babe, han kunde återge långa samtal replik för replik åratal efter samtalet och det får man i högsta grad prov på i denna bok. Han må ha varit full men registrerade gjorde han. Och gestaltningen av intrycken, dvs det som är litteraturen, är fullkomligt fantastisk, magisk, genial, en ordorganism växer fram på boksidan, snacka om levande litteratur, snacka om spontaneous prose, snacka om livets litteratur. Paradoxalt då att han var inne på en käpprak färd neråt, att hans tid var räknad. Han dog 8 år senare, 1969, bara 47 år gammal, utan att ha tagit sig ut ur spritgreppet annat än under korta perioder.

Jack Kerouacs roman Big Sur. Översättning Ulf Claësson. Efterord Christian Ekvall. 224 sidor. Högkvalitetspapper, sydda ark, hårda pärmar, tygrygg. ISBN 978-91-7742-324-9.