Bakhåll

Författare

A
   Abbott, Edwin A
   Ahava, Selja
   Ahlgren, Daniel
   Andersson, Dan
   Andersson, Oskar
   Andreae, Johan Valentin
   Angelou, Maya
   Apollinaire, Guillaume
   Armstrong, Louis
B
   Baker, J A
   Bakhåll Sound Archive
   Bakhålls litterära ljud
   Barnes, Djuna
   Barnes, Julian
   Baudelaire, Charles
   Bédier, Joseph
   Beesley, Lawrence
   Benedictsson, Victoria
   Blake, William
   Blavatsky, Helena
   Blomqvist, Hans
   Bogart, Humphrey
   BONUSPRESENTER
   Bostonvärk
   Boye, Karin
   Brundin, Anna-Lena
C
   Carver, Raymond
   CD-SKIVOR
   Chesterton, G K
   Conrad, Joseph
   Cravan, Arthur
   Crumb, Robert
D
   Dahlström, Sture
   Dali, Salvador
   de Saint-Exupéry, Antoine
   de Staël, Germaine
   Desai, Anita
   Dick, Philip K
   Dickens, Charles
   Dostojevskij, Fjodor
   Doyle, Arthur Conan
   Dylan, Bob
E
   Einstein, Albert
   Eliot, T S
   Epiktetos
F
   Faithfull, Marianne
   Falstaff, fakir
   Fitzgerald, F Scott
   Flaubert, Gustave
   Fogelberg, Täppas
   Fosse, Jon
   Förevigade ljudögonblick
G
   Gauguin, Paul
   Gerhardsson, Joar
   Ginsberg, Allen
   Glas, Peter
   Godig, Anna
   Goethe
   Gogh, Vincent van
   Gogol, Nikolaj
   Gorkij Maksim
   Greengrass, Jessie
H
   Heger, Wanda
   Hemingway, Ernest
   Herriman, George
   Hesse, Hermann
   Historiska spår
   Hoffmann, E T A
   Houdini, Harry
J
   Ernst Jünger
   Jarry, Alfred
   Joseph, Michael
   Joyce, James
K
   Kafka, Franz
   Kahlo, Frida
   Karlsson, Fredrik
   Kavanagh, Patrick
   Keller, Helen
   Kerouac, Jack
   Kipling, Rudyard
   Kleist, Heinrich von
   Krohn, Leena
   Krusenstjerna, Agnes von
   Kupferberg, Tuli
   KÄRNTRUPPEN
L
   Lack, Dekius
   Lafargue, Paul
   Lasse-Maja
   Le Fanu, Sheridan
   LEGENDARY ARTISTS' BOOKS
   Lennon, John
   Lessing, Doris
   Lin, Tao
   LJUDBÖCKER
   London, Jack
   Lovecraft, H P
   Lugn, Kristina
   Lundius, Jan
   LÖPARBÖCKER
M
   McTell, Blind Willie
   Meidal, Björn
   Millet, Lydia
   Molin, Lars
   Molnar, Szilvia
   Mueller, Cookie
N
   Nordström, Ester Blenda
   Norris, David
   NYHETER
O
   O'Connor, Flannery
   Ono, Yoko
   Orwell, George
P
   Chaim Potok
   Pascal, Blaise
   Piaf, Edith
   Poe, Edgar Allan
R
   Rainer Maria Rilke
   Restrepo, Laura
   Reza, Yasmina
   Rosencreutz, Christian
   Rytisalo, Minna
S
   Aleksandr Solzjenitsyn
   Saint-Exupéry, Antoine de
   Salinger, J D
   Schwartz, Joseph
   Shelley, Mary
   Shelton, Gilbert
   Simonsson, Per
   Staël, Germaine de
   Stein, Gertrude
   Stevenson, Robert Louis
   Stig, Oline
   Stig-Matz, Teodor
   Stjärnelius, Magnus
   Stoker, Bram
   Strindberg, August
   Suber, Margareta
   Söderberg, Hjalmar
   Södergran, Edith
T
   T-shirts
   Tassin, Jacques
   Taube, Evert
   Tjechov, Anton
   Tutuola, Amos
   Tzara, Tristan
U,V,W
   Valentin, Johann Andreae
   van Gogh, Vincent
   Vanderbeke, Birgit
   Vlautin, Willy
   Voltaire
   von Krusenstjerna, Agnes
   Warhol, Andy
   Warner, Charles Dudley
   Weiss, Ernst
   Wells, H G
   Werth, Léon
   Westergren, Erik
   Willie, James
   Wilson, Peter Lamborn
   Winterson, Jeanette
   Woolf, Virginia
   Wägner, Elin
X,Y,Z
   Lao Zi
   Zhuang Zi

OFTA EFTERFRÅGADE

Mannen som gör vad som faller honom in

Mannen som gör vad som faller honom in

Oskar Anderssson

Artnr: 1161

Pris 135.00 kr

ARTIKEL INFO

En bok med utvalda serier och skämtteckningar av den legendariske Oskar Andersson som har fått titeln Mannen som gör vad som faller honom in.
     Oskar Andersson (1877–1906) är den store pionjären inom "galen" svensk humor, genialisk skämttecknare, banbrytande serieskapare. Det är nu runt 100 år sedan hans ritstift ristade dessa rappa respektlösa bilder som slog knock på hans samtid och än idag känns överrumplande och omruskande.
     Runt sekelskiftet 1900 blomstrade skämtpressen i Sverige med mer än ett halvdussin veckotidningar med uppläggningen skämtteckningar, anekdoter, politiska karikatyrer, kåserier. Till de främsta hörde Söndags-Nisse som startades redan 1862 och Strix som startades av Albert Engström när han lämnade Söndags-Nisse 1897. "Förlusten av Engström" blev ett hårt slag för Söndags-Nisse men uppvägdes till stora delar av vad som hände senare samma år när den unge Oskar Andersson, blott 20 år, lång, blond, blyg, steg in på redaktionen och bad att få visa några av sina teckningar, diskret signerade med initialerna O A. Chefredaktören Hugo Vallentin och hans medhjälpare Hasse Zetterström som skulle bli den näste chefredaktören insåg genast att de hade fått besök av en verklig begåvning, en kommande stjärna. O A ombads att illustrera några texter till nästa nummer och fick honoraret i förskott.
     Från den dagen till sin förtidiga död för egen hand nio år senare arbetade O A främst för Söndags-Nisse. Sammanlagt producerade han närmare tusentalet teckningar och serier, ett imponerande livsverk utfört på mindre än ett decennium, i en lång rad unika manér, en efterlämnad konstskatt som skänkt honom en position som en av de absolut främsta i den svenska skämtteckningens historia.
     Till O A:s mest karismatiska figurer hör den underlige Mannen som gör vad som faller honom in. O A tecknade sammanlagt ett 20-tal serier och teckningar med denne huvudrollsinnehavare, flera av dem har vi inkluderat i föreliggande urvalsvolym. De är goda representanter för O A:s särart. Rent serietekniskt är de fulländade, rörelsen från ruta till ruta är perfekt, dramaturgin (starten–stegringen–upplösningen) är klockren, tempot är högsta möjliga och kontrollen är total: O A styr raskt läsarens blick till detaljen som bär poängen, det hela har mästarhandlagets prägel av självklarhet. Samtidigt är figuren som koncept, innebörden av hans handlingar – eller som Kant uttryckte det "maximen för hans handlande" – så till ytterlighet förbryllande. Som läsare börjar man grubbla: är denne resolute man svag eller stark? Han beter sig asocialt och verkar därför vara obotligt ensam men lider han av denna ensamhet? Eller är han en imponerande levnadskonstnär? I ett småborgerligt kapitalistiskt anpassningssamhälle där folk ävlas att göra allting rätt i hopp om att kunna höja sig ett litet pinnhål på samhällsstegen leder ett sådant handlingsmönster förstås käpprätt åt fanders, man fryses ut och trampas ner, man slutar i rännstenen, men hur blev anpassningssamhället lika med verkligheten? Om tvärtom alla gjorde vad som föll dem in, jämt, vad skulle hända då? Skulle hyckleriet i världen skalas bort och all samvaro bli uppriktigare?
     Hösten 1906 drabbades O A av en djup depression, mycket allvarligare än de psykiska problem som vanligen plågade honom. Bekanta som råkade honom den sista tiden noterade att han talade osammanhängande och verkade mycket olycklig. Han drog sig tillbaka till föräldrarnas stuga på Ekerö men depressionen lättade inte. De sista timmarna iakttogs han irra omkring förvirrad på Ekerö. Han hittades död på en obebyggd tomt, han hade både skurit sig i handlederna och skjutit sig i huvudet. En olycklig människa, en stor konstnär, en gåtfull personlighet som själv avslutade sitt liv vid bara 29 års ålder. Man kan inte låta bli att reflektera över hur mycket han skulle ha åstadkommit om han kommit ur depressionen och fått leva ett långt liv.

Oskar Andersson: Mannen som gör vad som faller honom in. ISBN 91-7742-230-9. Serier och skämtteckningar i urval. Efterord av Peter Glas. Inbunden i hårda pärmar, tygrygg.