Bakhåll

Författare

A
   Abbott, Edwin A
   Ahava, Selja
   Ahlgren, Daniel
   Andersson, Dan
   Andersson, Oskar
   Andreae, Johan Valentin
   Angelou, Maya
   Apollinaire, Guillaume
   Armstrong, Louis
B
   Baker, J A
   Bakhåll Sound Archive
   Bakhålls litterära ljud
   Barnes, Djuna
   Barnes, Julian
   Baudelaire, Charles
   Bédier, Joseph
   Beesley, Lawrence
   Benedictsson, Victoria
   Blake, William
   Blavatsky, Helena
   Blomqvist, Hans
   Bogart, Humphrey
   BONUSPRESENTER
   Bostonvärk
   Boye, Karin
   Brundin, Anna-Lena
C
   Carver, Raymond
   CD-SKIVOR
   Chesterton, G K
   Conrad, Joseph
   Cravan, Arthur
   Crumb, Robert
D
   Dahlström, Sture
   Dali, Salvador
   de Saint-Exupéry, Antoine
   de Staël, Germaine
   Desai, Anita
   Dick, Philip K
   Dickens, Charles
   Dostojevskij, Fjodor
   Doyle, Arthur Conan
   Dylan, Bob
E
   Einstein, Albert
   Eliot, T S
   Epiktetos
F
   Faithfull, Marianne
   Falstaff, fakir
   Fitzgerald, F Scott
   Flaubert, Gustave
   Fogelberg, Täppas
   Fosse, Jon
   Förevigade ljudögonblick
G
   Gauguin, Paul
   Gerhardsson, Joar
   Ginsberg, Allen
   Glas, Peter
   Godig, Anna
   Goethe
   Gogh, Vincent van
   Gogol, Nikolaj
   Gorkij Maksim
   Greengrass, Jessie
H
   Heger, Wanda
   Hemingway, Ernest
   Herriman, George
   Hesse, Hermann
   Historiska spår
   Hoffmann, E T A
   Houdini, Harry
J
   Ernst Jünger
   Jarry, Alfred
   Joseph, Michael
   Joyce, James
K
   Kafka, Franz
   Kahlo, Frida
   Karlsson, Fredrik
   Kavanagh, Patrick
   Keller, Helen
   Kerouac, Jack
   Kipling, Rudyard
   Kleist, Heinrich von
   Krohn, Leena
   Krusenstjerna, Agnes von
   Kupferberg, Tuli
   KÄRNTRUPPEN
L
   Lack, Dekius
   Lafargue, Paul
   Lasse-Maja
   Le Fanu, Sheridan
   LEGENDARY ARTISTS' BOOKS
   Lennon, John
   Lessing, Doris
   Lin, Tao
   LJUDBÖCKER
   London, Jack
   Lovecraft, H P
   Lugn, Kristina
   Lundius, Jan
   LÖPARBÖCKER
M
   McTell, Blind Willie
   Meidal, Björn
   Millet, Lydia
   Molin, Lars
   Molnar, Szilvia
   Mueller, Cookie
N
   Nordström, Ester Blenda
   Norris, David
   NYHETER
O
   O'Connor, Flannery
   Ono, Yoko
   Orwell, George
P
   Chaim Potok
   Pascal, Blaise
   Piaf, Edith
   Poe, Edgar Allan
R
   Rainer Maria Rilke
   Restrepo, Laura
   Reza, Yasmina
   Rosencreutz, Christian
   Rytisalo, Minna
S
   Aleksandr Solzjenitsyn
   Saint-Exupéry, Antoine de
   Salinger, J D
   Schwartz, Joseph
   Shelley, Mary
   Shelton, Gilbert
   Simonsson, Per
   Staël, Germaine de
   Stein, Gertrude
   Stevenson, Robert Louis
   Stig, Oline
   Stig-Matz, Teodor
   Stjärnelius, Magnus
   Stoker, Bram
   Strindberg, August
   Suber, Margareta
   Söderberg, Hjalmar
   Södergran, Edith
T
   T-shirts
   Tassin, Jacques
   Taube, Evert
   Tjechov, Anton
   Tutuola, Amos
   Tzara, Tristan
U,V,W
   Valentin, Johann Andreae
   van Gogh, Vincent
   Vanderbeke, Birgit
   Vlautin, Willy
   Voltaire
   von Krusenstjerna, Agnes
   Warhol, Andy
   Warner, Charles Dudley
   Weiss, Ernst
   Wells, H G
   Werth, Léon
   Westergren, Erik
   Willie, James
   Wilson, Peter Lamborn
   Winterson, Jeanette
   Woolf, Virginia
   Wägner, Elin
X,Y,Z
   Lao Zi
   Zhuang Zi

OFTA EFTERFRÅGADE

Chi-mo-ka-ma

Chi-mo-ka-ma

Dan Andersson

Artnr: 1092

Pris 110.00 kr

ARTIKEL INFO

Dan Anderssons frejdigt vansinniga kortroman Chi-mo-ka-ma, en berättelse om extrema personer i svensktrakterna i Amerika – misslyckade nybyggare, lögnaktiga jägare, försupna indianer.
    Intrycken fick författaren när han som 14-åring skickades iväg på egen hand till Amerika av sin far. I åtta månader vistades han i Minnesota för att rekognosera inför familjens eventuella utvandring innan han återvände hem strax före jul 1902 och avrådde pappan och familjen från att emigrera. Inte mycket stämde med reklambroschyrerna och den jord man skulle kunna få var bara mager skogsmark. Fadern avskrev resplanerna och familjen stannade i Sverige, trots de svåra villkoren och dystra framtidsutsikterna. 15 år senare, tre år före sin död, skrev Dan Andersson denna nuförtiden föga kända, högst speciella, mycket intressanta och synnerligen underhållande berättelse om de galna människorna i skogarna over there.
    Dan Anderssons dikter från kolmilan och timmerkojan (t ex "Jag väntar vid min stockeld", "Helgdagskväll i timmerkojan", "Omkring tiggarn från Luossa") är omhuldade klenoder i den svenska diktskatten. Ingen har som Dan Andersson uttryckt det svenska skogslandsvemodet, ensamheten, kylan-i-mörkret-&-värmen-i-bröstet, den ingrodda svartsotiga sorgen över trista villkor i kombination med den sturska stoltheten, "vi ha eld, vi ha kött, vi ha brännvin till tröst". Här finns djup naturnärhet, här finns ödslig ensamhet, här finns nattsvart dödsångest, allt interfolierat med underbart vackra stråk av förtröstan och livstilltro.
    Chi-mo-ka-ma handlar om hur Dan Anderssons alter ego (som inte verkar vara 14 år utan troligare så gammal som Dan Andersson var när han skrev boken, alltså 29) strövar omkring i Minnesotas skogar och träffar den ena udda existensen efter den andra. Här är indianen Röda Suggan som är beredd att mörda vilken vit som helst för brännvin, här är jaktuppsyningsmannen Fred som köper tjuvskjutet vilt och säljer vidare, här är Stammering Frank, "ettrig som en bålgeting och lat som en fet katt", som försvinner spårlöst och sen spökar på campen, här är gubben Paul Peter Sonberg vars stolta förmögenhet bara är en hög med rostigt järnskrot, här är den väldige irländaren Pat Collie som blir sjövild när någon stjäl av hans krut, här är den evige lösdrivaren Frederick Blackbury som beter sig som olika djur när han blir full, här är indiankvinnan Linnie som slår sig i slang med nybyggarna och sen lurar skjortan av dem, här är gubben Harrot som spottar som en brandspruta så fort han får höra talas om svenskar, alla svenskar är fanimej rånmördare! Det råder en allmän orolighet, man tjuvjagar, man knivskär varandras hundar på ren jävelskap, den som står stilla i ett skogsbryn kan plötsligt få en stålmantlad kula genom tinningen. Det görs affärer med allt från kostbara pälsar till slarvigt snidade dalahästar, men de flesta är panka för jämnan eftersom alla kontanta medel man kommer över skyndsamt sups upp. I sörjan av otrygghet finns samtidigt en frihet, en luffarfrihet långt borta från hemlandets "debetsedlar och milvedshuggning".
    Boken är talspråkligt berättad, kompositionen är vindlande, berättaren rusar ofta iväg på nyckfulla sidospår – allt detta är inte bara lyckade grepp för att få fram stämningen av den osäkra verklighet som boken faktiskt handlar om, det är också, litteraturhistoriskt sett, mycket nyskapande och långt före sin tid. För en läsare av idag ligger det nära till hands att notera likheterna med den stil som betraktades som helt ny när beatförfattarna, t ex Jack Kerouac, introducerade den i slutet av 1950-talet.
    Dan Andersson skrev boken snabbt 1917 när han var utfattig och hade tunga ekonomiska bekymmer. Han skickade den till Bonniers och bad om "någon liten summa att rädda mig från det värsta med". Bonniers erbjöd honom ett honorar på 300 kronor, vilket han accepterade. Boken antogs men gavs inte ut omgående.
    Dan Andersson rycktes bort i förtid 1920, av cyanväteförgiftning. Han var på besök i Stockholm och tog in på Hotell Hellman på Bryggaregatan. Hotellet hade just behandlats mot ohyra och giftröken hade inte vädrats ut ordentligt, det fanns gift kvar i väggarna. På morgonen den 16 september hittades han död på hotellrummet. Han var då endast 32 år. Hans hustru sedan två år, Olga, väntade deras första barn – dottern Monika som föddes sex månader senare. Han dog mitt i en intensiv skaparperiod. En rad böcker kom senare att sammanställas från hans efterlämnade opublicerade material. Chi-mo-ka-ma utkom i oktober 1920, några veckor efter hans död.

RELATERADE ARTIKLAR

Landet som icke är
Landet som icke är
Edith Södergran

110.00 kr